Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

foto_1_124607.jpg

Realizace: Verena Fialová, Eliška Miklovičová, David Svoboda, DiS., Adéla Škrabalová (studenti 3. ročníku bakalářského studijního programu), Reelika Tooming (stážistka z Estonska)
Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová

V roce 2015 byl v rámci letního a zimního semestru realizován restaurátorský průzkum a komplexní zásah na dekorativní šablonové výmalbě triumfálního oblouku v kostele sv. Vavřince v Ronově nad Doubravou. Malba o celkové ploše cca 50 m2 je, stejně jako zbylá výmalba v kostele, datována do roku 1923. V presbytáři a v hlavní lodi kostela se nachází figurální malby s náměty ze života sv. Vavřince. Figurální výjevy jsou signovány a jejich autorem je Jaroslav Major, řeholním benediktinským jménem P. Pantaleon (1869–1936) a dle restaurátorské zprávy ak. mal. Antonína Hamsíka z roku 2002 i Jiří Jelínek. O jeho spolupráci však nebyl nalezen žádný jiný doklad. Převážnou část výmalby tvoří druhotný šablonový dekor, který je zcela zřejmě inspirován tzv. beurónským stylem z konce 19. století. Geometrický dekor na oranžovém pozadí je tvořen kombinací tří barev: bílé, červené a šedohnědé. V rámci chemicko-technologického průzkumu bylo prokázáno, že se jedná o secco malbu, konkrétně hlinkové pigmenty pojené organickým pojivem.

Kromě typických poškození, jako jsou statické trhliny, praskliny a dutiny v omítce, práškovatění barevné vrstvy v důsledku ztráty pojiva, ztráty adheze šupinek barevné vrstvy k podkladu, vykazovala malba i značné poškození v důsledku druhotných zásahů.

Během zajišťovacích prací po roce 2002 došlo k přetření všech prasklin a trhlin nátěrem, patrně na bázi vápna a cementu s přídavkem zpevňovacího prostředku. Na povrchu byla výmalba pokryta prachovým depozitem a pavučinami, které se mísily se silně zpráškovatělou barevnou vrstvou.

  V návaznosti na restaurátorský průzkum byly provedeny zkoušky technologických postupů a materiálu zacílené především na metody čištění a volbu vhodného prostředku pro předzpevnění. Na základě zkoušek byl navržen koncept restaurátorských prací. Před čištěním byl zpráškovatělý povrch malby předzpevněn dvěma nástřiky akrylátové disperze Medium für Konsolidierung. Samotné čištění pak probíhalo pomocí čistící houby Akapad. Po dohodě s investorem bylo rozhodnuto pro odstranění či redukci nevyhovujících přetěrů prasklin. Retuš bylo rozhodnuto provést nápodobivě. V místech s absencí barevné vrstvy bylo rozhodnuto provést plnohodnotné rekonstrukce. Druhotné bílé nátěry okolo prasklin byly mechanicky očištěny a hloubkové dutiny v omítce byly zajištěny injektážním prostředkem na bázi vápna Ledan TA1. Veškeré defekty byly vytmeleny vápenným tmelem. Retuš a rekonstrukce byly provedeny minerálními pigmenty pojenými derivátem celulózy Klucel EF. Na závěr byl povrch malby zafixován dvěma nástřiky vodného roztoku Klucelu EF.