Realizace: BcA. Anežka Beranová, BcA. Jan Lhoták, BcA. Romana Rajtárová (studenti 1. ročníku magisterského studijního programu)
Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová, Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D., MgA. Barbora Vařejková
V kapli sv. Františka Xaverského v obci Dolní Přím byl v roce 2015 proveden studenty V. ročníku restaurátorský průzkum a to metodami nedestruktivními (umělecko-historický, v denním světle, razantním bočním světle, v UV záření) a destruktivními (sondážní průzkum, odběr vzorků pro chemickotechnologickou analýzu, zkoušky rozpustnosti přemaleb a čištění).
Kaple se nachází v budově bývalého jezuitského kláštera. Byla vystavěna v barokním stylu pravděpodobně podle návrhu architekta Carla Luraga v roce 1714. Z první, barokní výzdoby se dochovala část malovaného iluzivního oltáře. Na stropě se z barokního období nachází jen kruhová stopa v podobě tmelu - původně zde byl pravděpodobně štukový rám. Do kruhového štukového rámu mohly být v baroku vsazeny malby na plátně.
Druhá malířská etapa kaple je rokokového stylu, věnovaná zázrakům Sv. Františka Xaverského - misijního kněze a patrona mořeplavců. Přesnou dataci maleb neznáme, avšak musely být provedeny do roku 1773, kdy byly rušeny jezuitské kláštery papežem Klementem XIV. V rokokovém stylu byl pravděpodobně vymalován celý interiér kaple. Výjevy byly zhotoveny neznámým autorem, na hutnější vápenný nátěr v technice al secco. Jsou umístěny v iluzivním zlaceném (metál) rámu zdobeném vejcovcem.
Kaple později sloužila různým účelům, například jako vojenský lazaret, garáž nebo - po úpravě interiéru příčkami - také jako soukromý byt. Během těchto období však nebylo do výmalby nijak zasahováno. V roce 1997 byl interiér kaple obnoven. Na základě mylných závěrů z průzkumu z roku 1996 byla část rokokové výmalby ze stěn a štuků odstraněna. Nástropní rokoková malba v presbytáři „sv. Františka Xaverského a kraba“ byla odkryta.
Nástropní malba v lodi „sv. František Xaverský uklidňující mořskou bouři“ byla v několika etapách částečně odkryta. Také na oltáři došlo k odstranění druhotných vrstev. Při tom byla (nezáměrně?) odstraněna část rokokové výmalby, čímž byla odkryta tvarově podobná malba z období baroka.
V roce 2016 navázalo na průzkum celého interiéru restaurování dvou nástropních rokokových maleb - jedné z větší části skryté pod štukem a nátěry a jedné odkryté. Obě malby byly zašpiněny nánosem slabého prachového a biologického depozitu - pavučin. Malby byly dále po okrajích postříkány bílou barvou. Zlacené linky rámujícího vejcovce zoxidovaly a zhnědly. Užitý modrý smalt částečně ztratil barevnost. Na malbě v lodi se místy objevilo biologické napadení - plísně, v podobě černých teček. Barevná vrstva byla lokálně mírně zpráškovatělá. Omítky byly místy oddělené od sebe, zejména v okolí prasklin.
Na malbě v hlavní lodi byly práce zahájeny odstraněním překryvných vrstev. Odkryv malby byl velmi obtížný, proveden mechanicky pomocí skalpelu a kladívka (s předvlhčením). Na nejcitlivějších místech byla barevná vrstva průběžně podinjektována disperzním prostředkem Dispersion K9. Po odkryvu byl na malbě proveden průzkum. Malba byla ošetřena biocidním postřik Fungispray super.
Obě malby byly očištěny suchou cestou pomocí houby Akapad. Šlem od nástřiků interiéru byl odstraněn vatovým tamponem namočeným ve vodě. Barevná vrstva byla celoplošné fixována 0,5 % akrylátovou disperzí Medium für Konsolidierung ve vodě. Drobné hloubkové defekty v omítce byly strukturálně zpevněny vápennou nanosuspenzí CaLoSil® E25 s lihem. Dutiny v omítce byly injektovány prostředkem Ledan TA1 s mramorovou moučkou. Hrubší praskliny byly tmeleny jemným vápenným tmelem. Největším a nejrozsáhlejším poškozením byly drobné ale početné ztráty barevné vrstvy. Ty byly retušovány nápodobivou retuší světlejšího odstínu za použití minerálních pigmentů a 2 % arabské gumy ve vodě.