Realizace: Verena Fialová, Eliška Miklovičová, David Svoboda DiS, Adéla Škrabalová, BcA. Ivana Milionová, BcA. Markéta Renzová (studenti 3. ročníku bakalářskoho a 1. ročníku magisterského studijního programu)
Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová, DiS.
Na letní praxi 2015 pracovali studenti na renesančních figurálních sgrafitech na hlavní fasádě městského domu ve Slavonicích. Na fasádě jsou zobrazeny motivy ze Starého zákona, ilustrace Ovidiových Metamorfóz a portrétní medailony soudobých Habsburků. Okolo výjevů jsou nápisové pásky a rolwerkové rámy zdobené květinami, listy, ovocem, zvířaty a maskarony. Původní výzdoba soklu se nezachovala.
Jde o renesanční stínované sgrafito z konce 16. století, jehož intonaco colorato je probarveno dřevěným uhlím do tmavě šeda. Stínování je provedeno prokletováním. Tento typ stínování sgrafita byl v oblasti Slavonicka v renesanci užíván často. Sgrafito bylo v průběhu 17. století překryto omítkou, či nátěry. K jeho znovuobjevení došlo v roce 1924, kdy bylo znovu odkryto a restaurováno. V průběhu 20. století prošlo opakovanými restaurátorskými zásahy (v 50., 70. a 90. letech).
Průzkumem bylo zjištěno, že stav sgrafit je velmi rozdílný na korunní římse, na štítu, na arkýřovém patře a pod ním. Hlavním problémem při zásahu byl havarijní stav omítek na atikovém štítu. Omítka zde byla lokálně oddělena i několik centimetrů od zdiva.
Omítky na arkýřovém patře byly naopak relativně dobře dochované - místy s autentickými povrchy s původním stínováním.
Pod arkýřovým patrem zůstaly ve srážkovém stínu nevhodné barevné vrstvy a fixážní prostředky - rezidua od předchozích restaurátorů. Soklová oblast byla zasolená vodorozpustnými solemi.
Při restaurátorském zásahu byla tudíž řešena celá škála problémů. Na atikovém štítu byla provedena rozsáhlá injektáž (zpevnění a vyplnění) oddělených omítek (vápenná nanosuspenze, Ledan TC1 s mramorovou moučkou, Ledan TC1 s jemným štukem). Jako přítlačné zařízení byl užit pevný rošt s pružnou sítí. Ve srážkových stínech byly odstraňovány druhotné vrstvy, rezidua fixáží, či síranové krusty (za pomoci uhličitanu amonného v obkladu). V soklových partiích proběhla redukce vodorozpustných solí pomocí zábalu (ve třech cyklech). Intonaca colorata byla doplněna maltou ze vzdušného vápna. Do směsi byla přidávaná vysoká proporce drceného dřevěného uhlí a nově vyvinuté uměle vyráběné pojivové částice. Ke sgrafitu byly dohledány historické fotografie (z průběhu 20. století) a většina původních renesančních předloh provedených v grafice. Ty posloužily při retuších a rekonstrukcích. K tomuto účelu také sloužila kombinace počítačově upravených fotografií sgrafit focených v ostrém bočním světle z různých směrů. Způsob retuše intonaca bianca byl proveden vynecháním tmavých ploch - retuš pouze světlých ploch. Tím byla napodobena původní technika stínovaného sgrafita. Retuš byla provedena modifikovanými vápennými barvami.
Zrestaurovaná fasáda vyhrála cenu „Památka roku 2015 v 1. kategorii (menšího rozsahu)“, kterou uděluje Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska.