Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

p6150780_157521.jpg

Realizace: Oldřiška Horáková, DiS., Josef Mathes, DiS. (studenti 3. ročníku bakalářského studijního programu)
Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová

V roce 2015–2016 proběhlo restaurování maleb v okenních špaletách v objektu Markéta na renesančním zámku Kratochvíle v jižních Čechách. Stavba zámku je připisována architektu Baldassare Maggi. Autorem výmalby interiéru i exteriéru je Jiří Widmann (kolem roku 1580). V obvodové zdi zahrady zámku je umístěn objekt zvaný „Markéta“. Okenní špalety Markéty zdobí iluzivní nástěnné malby - portrétní medailony zasazené v rámech s volutami a mramorováním. V baroku proběhla stavební úprava objektu, při které bylo přistavěno nároží restaurovaných špalet. V letech 1998–1999 byly malby a omítky restaurovány M. Pavalou a kol. Průzkumem bylo zjištěno, že objekt je zejména poškozený působením vzlínající vody, která se do objektu (do zásypu podlahy) dostala při povodních. S vodou se do zdiva dostaly vodorozpustné soli, které jsou příčinou ztrát původních maleb a omítek. Místy jsou omítky oddělené od podkladu - duté.

Na povrchu maleb se také vyskytují mechanická poškození (oděrem, střelbou). Na sokových partiích jsou velkoplošné druhotné tmely, místy jsou vápenné nátěry a přemalby.

Při restaurování byly nejprve odstraněny všechny velkoplošné tmely. Poté bylo provedeno odsolování pomocí 3 cyklů odsolovacího zábalu ze směsi buničiny, písku a kaolinu. Místa, kde hrozilo odpadnutí původní omítky byla zajištěna přelepem z japonského papíru a Tylozy. Hloubkové zpevnění omítek bylo provedeno etylsilikátem. Dutiny byly vyplněny Ledanem smíchaným s mramorovou moučkou. Druhotné vápenné nátěry byly odstraňovány mechanicky pomocí restaurátorského kladívka a skalpelu. Drobnější zbytky a obtížně odstranitelné části byly nejprve naměkčeny působením vodní páry a následně odstraněny mechanicky. Další přemalby a nečistoty byly opatrně odmývány houbou a vodou. Na některých částech omítky se po čištění objevil bílý zákal, který byl redukován kyselinou citronovou. Nově provedené vápenné tmely byly barevně podloženy a následně vyretušovány. Retušování bylo prováděno práškovými pigmenty rozmíchanými ve vodě a pojenými slabou disperzí. Jako podklad pro rekonstrukci chybějících soklových partií byly využity nalezené fragmenty maleb v kombinaci s dochovanou výzdobou špalet v protilehlém pavilonu.