Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

img_3065_157453.jpg

Realizace: Romana Čivrná, Marián Grančák, Bc. Anna Tomanová (studenti 4. ročníku bakalářského studijního programu) 
Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová

V roce 2017–2018 proběhl restaurátorský zásah na nástropní malbě s vyobrazením Nanebevstoupení Ježíše Krista. Restaurátorskému zákroku předcházel restaurátorský průzkum provedený v roce 2017 Fakultou restaurování. Další, doplňkový průzkum byl proveden v rámci restaurování. Při průzkumu bylo zjištěno, že se zde nacházejí dvě vrstvy maleb. Starší malba pocházela pravděpodobně z 60. let 18. století a mladší z konce 19. století. Autoři těchto maleb, jsou pravděpodobně Josef Hager (starší barokní malba) a Adolf Tinzmann (mladší přemalba z 19. století). Přemalba obsahově i kompozicí následovala barokní výmalbu.

Přemalba z 19. století nesla mnoho poškození, například puchýřovatění a práškovatění, či povrchové nečistoty. Avšak největším problémem bylo ztmavnutí barevné vrstvy v důsledku přeměny pigmentů. Relativně kvalitní přemalba tím ztratila nejen jemné detaily tváří a draperií, ale zejména celkovou barevnost a plasticitu. Zkoušky čištění nepřinesly žádné vizuální zlepšení malby, pouze docházelo k jejímu částečnému odstranění. Po konzultaci bylo nakonec rozhodnuto malbu z 19. století odstranit a prezentovat barokní výjev.

Na základě zkoušek bylo rozhodnuto kombinovat mokré, chemické a mechanické čištění. Prvotní čištění bylo provedeno za pomocí vody. Tím bylo odstraněno přes 70-80 % přemalby, a to zejména té nejvíce degradované. Následně jsme na rezistentnější místa použili 10 % (hm.) roztok uhličitanu amonného. Lokálně bylo použito také čištění za pomocí iontoměniče Amberlite 4400OH. Ten způsoboval neměkčení povrchu barevné vrstvy, která byla následně odstraněná pomocí vody a mechanického namáhaní štětcem. Pro dočisťovaní reziduí přemalby byl lokálně použitý skalpel či nasycený roztok uhličitanu amonného.

Barokní malba byla provedená technikou fesco-secco na omítku nanesenu v denních dílech. Narušení omítkové vrstvy bylo minimální. Lokálně se klenbou táhly drobnější praskliny. Samotná barokní malba je lépe dochovaná v oblasti nebe a hůře v oblasti figur. V oblasti nebe byl všechen modrý smalt degradovaný a odbarvený. V rámci zásahu byly praskliny zatmeleny vápenným tmelem a lokálně i injektážním prostředkem Ledan TA1. Retuš byla provedena nápodobivě minerálními pigmenty, pojenými arabskou gumou. Intenzita retuší, nebo rekonstrukcí byla zvolená tak, aby byl výjev čitelný a působil celistvě.