Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

INTERDISCIPLINARY RESEARCH OF PAINTING TECHNIQUE OF JOSEF CEREGETTI ON SELECTED ARTWORKS
Authors: Machačko Luboš
Year: 2020
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: ACTA ARTIS ACADEMICA 2020 : The Colour Theme : Proceedings of the 7th Interdisciplinary ALMA Conference 16th-18th October 2019.
Publisher name: Akademie výtvarných umění v Praze
Place: Praha
Page from-to: 117-128
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Mezioborový průzkum techniky malby Josefa Ceregettiho na vybraných dílech Předmětem článku je komplexní výzkum techniky a technologie malby Josefa Ceregettiho, významného malíře druhé poloviny 18. století z Chrudimi. Moderní neinvazivní a analytické metody byly použity během průzkumu čtyř maleb z křížové cesty z děkanského kostela v Litomyšli a dvou portrétů ze sbírek regionálního muzea v Chrudimi. Odběr mikrovzorků a materiálová analýza byla provedena na základě výsledků neinvazivního průzkumu. Detailně je diskutováno Ceregettiho využívání světla a stínu v malbě, lazury a impasta a autorova práce se štětcem. Zmíněn je nález překvapujícího pentimenti. Všechny výsledky pomohly zhodnotit Ceregettiho jako důležitého regionálního pokračovatele tradiční techniky malby na tmavě tónovaném podkladu. Mezioborový; průzkum; techniky; malby; Josefa; Ceregettiho; vybraných; dílech
eng INTERDISCIPLINARY RESEARCH OF PAINTING TECHNIQUE OF JOSEF CEREGETTI ON SELECTED ARTWORKS The topic of this paper is a complex scientific research of painting technique and technology used by Josef Ceregetti, a distinguished painter of the second half of the 18th century from Chrudim. Up-to-date non-invasive imaging and analytical methods were employed during investigation of four paintings of the Stations of the Cross from the Priory church in Litomyšl and of two portraits from the collection of the Regional museum in Chrudim. Micro-sampling followed by material analysis were performed on the basis of non-invasive survey. Ceregetti´s use of colour, depiction of light and shadow, variations in glazes and impastos and the artist´s brushwork are all discussed in detail. A surprising pentimenti is reported. All those results help to evaluate Ceregetti as an important regional successor of traditional technique of painting on dark coloured ground, a technique developed in northern Italy during the second half of the 16th century. INTERDISCIPLINARY; RESEARCH; PAINTING; TECHNIQUE; JOSEF; CEREGETTI; SELECTED; ARTWORKS