Restaurování mozaiky “Ptačí rodina” na fasádě činžovního domu na ulici Lidická v Litomyšli
Realizace: BcA. David Svoboda, DiS.; BcA. Adéla Škrabalová (studenti 2. ročníku magisterského studijního programu)
Pedagogické vedení: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.
Od května do října 2018 bylo restaurováno dílo akademické malířky Ludmily Jandové s názvem Ptačí rodina. Jedná se o exteriérovou materiálově kombinovanou mozaiku osazená na transportovatelném panelu.
Mozaiková výzdoba vznikla v roce 1969. Transportovatelný panel s mozaikou byl určen jako dekorace západní fasády činžovního domu na ulici Lidická v Litomyšli. V 70. letech 20. století však došlo ke stavbě přístavku, a mozaika tak byla přesunuta na své stávající místo – severní zeď přístavby.
Nosný panel mozaiky byl vyhotoven pravděpodobně z cementu či betonu vyztuženého kovovou armaturou. Na mozaice se vyskytuje více typů cementového osazovacího lože, avšak lze předpokládat, že se jedná o vysprávky či tvůrčí postupy samotné autorky. Použité mozaikové kostky jsou kombinací různých materiálů. Mají nepravidelné tvary a velikosti a byly osazovány technikou alla prima, tj. lícem nahoru. V případě opuky (kámen použitý pro těla ptáků) se objevují dva způsoby kladení kamene – na plocho a na kolmo.
Na mozaice se nejčastěji vyskytovala poškození ve formě degradace působením klimatických vlivů, což vedlo k uvolnění až ztrátě mozaikových kostek. Zmíněná poškození se týkala převážně opukových kamenů, a to především v místech, kde byly jednotlivé kameny kladeny do osazovací malty na plocho. V tomto případě totiž docházelo k jejich odlupování a drolení v úrovních jednotlivých sedimentárních vrstev.
Vzhledem k vysoké míře zvětrání opuky následkem působení vody, mrazových cyklů a rekrystalizačních cyklů vodorozpustných solí, bylo přistoupeno k jejímu kompletnímu odstranění a nahrazení novým materiálem. Původním záměrem byla snaha o náhradu původní, avšak rychle degradující opuky za odolnější materiál. Vzhledem k požadovaným vlastnostem, z nichž byl velký důraz kladen na vhodnou štípatelnost materiálu na velmi tenké pláty, byly všechny varianty alternativních kamenů s vyšší pevností a odolností zamítnuty. Z tohoto důvodu nedošlo k náhradě opuky za stabilnější materiál, ale byla použita opuka nová, z totožné lokality (Osík), ze které ji měla k dispozici i samotná autorka. Na základě zkoušek však byla provedena nezbytná dodatečná úprava kamenů ochranným prostředkem (Antihygro) za účelem zvýšení jejich odolnosti vůči klimatickým vlivům a prodloužení životnosti. Nová osazovací malta byla na bázi bílého vzdušného vápna a hydraulického vápna NHL 5. Doplněny byly i další chybějící mozaikové kostky z odlišných materiálů.