Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

5slavonicecp545stav-po-rekosntrukciu088784.jpg

Restaurování renesančních figurálních sgrafit s landsknechty na fasádě domu č.p. 545 ve Slavonicích 

Realizace: Mgr. et BcA. Jana Waisserová 

Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová, DiS. 

 V letech 2016 a 2017 bylo provedeno restaurování fasády domu č.p. 545 do Růžové ulice ve Slavonicích. Restaurátorská dokumentace a obhajoba diplomové práce byla ukončena v roce 2020.  

Pod vrstvami omítek byly objeveny dva figurální fragmenty zcela autentických, dosud nerestaurovaných renesančních sgrafit. Nově objevené sgrafito je součástí jednoho z nejhodnotnějších souborů renesančních figurálních sgrafit na měšťanských domech u nás. 

Na sgrafitu jsou zřetelné stopy původní povrchové úpravy stínování uhlazením a ztenčením bílého nátěru (bianca). Fragmenty byly konzervovány vápennou nanosuspenzí a hloubkově injektovány jemnou maltou na bázi hydraulického vápna.  

Náročným uměleckohistorickým průzkumem knihovních databází byly nalezeny grafické předlohy grafika Erharda Schöna, které velmi přesně odpovídaly figurám na odkrytých fragmentech. Díky tomu bylo možné přistoupit k rekonstrukci, a tak revitalizovat dochované sgrafito a navrátit mu původní funkci jako městské galerie.  

Rekonstrukce byla provedena jako technologická kopie. Následována byla nejen samotná technika sgrafita, ale i uměleckořemeslný postup a výtvarný projev. Autentický postup zahrnoval použití replik původních surovin připravených historickým způsobem (např. v pálení, hašení vápna atd.) i dobovou stylizaci s použitím nástrojů následujících původní trasologické stopy. Jako podklad pro takovou rekonstrukci byly provedeny detailní materiálové průzkumy, které provedl UTAM AV ČR.  

Vzhledem k tomu, že jde o velmi speciální techniku tzv. prokletovaného sgrafita, která byla objevena v České republice a popsána teprve v nedávné době, jde o zcela první takovou rekonstrukci prezentovanou ve veřejném prostoru nejen u nás, ale i ve světě.  

Na závěr byla původní sgrafita jemně retušovaná a rekonstrukce patinované tak, aby kontrast mezi nimi byl rozpoznatelný, ale zároveň nerušil celistvý dojem pro diváka. Fasáda tak reprezentuje citlivou kombinaci památkových přístupů na pomezí syntetické (rekonstrukční) a analytické (minimální zásah) metody.