Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

05ocistcova-kaplev-stena-stav-po-restaurovani088894.jpg

Restaurování nástěnných maleb v tzv. Očistcové kapli piaristické koleje v Litomyšli 

Realizace: Erik Fábri, Patrície Holíková, Karolína Marčíková, Vít Svoboda (studenti 3. ročníku bakalářského studijního programu), BcA. Verena Vodehnalová (studentka 1. ročníku magisterského studijního programu), MgA. Lucie Bartůňková, MgA. Adéla Škrabalová 

Pedagogické vedení: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D. 

Předmětem restaurování byla část barokní nástěnné výmalby tzv. Očistcové kaple, nacházející se v přízemí západního křídla piaristické koleje v Litomyšli. Výzdoba kaple, pocházející z 30. let 18. století, je významným uměleckohistorickým dokladem tzv. dušičkového kultu v období baroka. Zmíněný „dušičkový kult“ a téma vanitas symbolizují marnost a pomíjivost lidského života. Vyobrazení smrti a očistce mělo za účel vzbudit ve věřících silnou pokoru a přimět je k sebereflexi. Uplatňuje se zde však i námět caritas, tedy zdůraznění významu milosrdných skutků. Malba na stěnách zobrazuje rozpadlé ruiny architektury prorůstající vegetací, místy se objevují zvířecí motivy např. v podobě plazícího se hada.

Iluzivní pilastry a centrální pilíř zdobí lebky s kostmi, pod kterými jsou na stuze zavěšeny symboly v podobě zhaslých svící, kostí, kos, či luků s šípy jako symbolů smrti. 

Kaple od roku 2004 prochází postupným restaurováním studenty a pedagogy školy restaurování v Litomyšli. Popisovaný zákrok probíhal mezi lety 2017 a 2019 a zahrnoval komplexní restaurování východní stěny včetně obou lunet a okenní a dveřní špalety, dolní části jižní stěny včetně výklenku, průchodu do kostela v západní části kaple a středového pilíře.  

Hlavním problémem maleb byla vzlínající vlhkost, v jejímž důsledku vznikl na povrchu maleb silný bílý zákal (zřejmě sádrovec), který výrazně zhoršil jejich čitelnost. Vlivem vlhkosti a působením vodorozpustných solí došlo také k degradaci a následné ztrátě omítkové vrstvy v dolní části maleb. Restaurátorský zásah zahrnoval odstranění bílého zákalu a čištění původní barokní vrstvy, odsolování, konsolidaci, tmelení a retuš.