Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt fr

Nadstandardní neinvazivní a invazivní průzkum a restaurátorský zásah na barokní olejomalbě zahrnující určení autorství díla na základě vyhodnocení provedených uměleckohistorických a materiálových průzkumů. Průzkumy zahrnovaly širokou škálu speciálních zobrazovacích technik, z nichž nejdůležitější bylo rentgenové snímkování na unikátním přístroji Toratom s velkoplošným detektorem v Laboratoři rentgenové tomografie AV ČR v.v.i., skenování v infračerveném spektru infračervenou kamerou Apollo a digitální mikroskopie na přístroji KEYENCE VHX 7000N. Na základě provedených materiálových analýz a v návaznosti na uměleckohistorický průzkum díla a jeho analogií bylo dílo připsáno významnému moravskému baroknímu malíři J.K. Handkemu (bude publikováno v souborném katalogu J.K.Handkeho). Nejzávažnější částí komplexního restaurátorského zásahu bylo snímání vrstev degradovaných laků a zejména celoplošné přemalby, jejímž odstraněním byl objeven nimbus Panny Marie a postava sv. Josefa stojící v pozadí a významně měnící kompozici díla. Na základě rozsáhlých testů byla pro ztenčování laků a odstranění přemaleb použita metoda s využitím rigidních gelů s vybranými organickými rozpouštědly. Součástí procesu bylo laboratorní testování možností optimální přípravy a použití rigidních gelů zejména z gellanu. Výsledkem je rozsáhlá studie na toto téma, která je součástí restaurátorské zprávy. Náročná estetická rehabilitace díla byla provedena imitativní retuší barvami Gamblin Conservation Colors. Součástí restaurování bylo i restaurování ozdobného rámu vč. povrchového zlacení plátkovým kovem a šelakovou lazurou.
Detailní popis restaurování je uveden v restaurátorské zprávě.
Tato realizace je příkladným interdisciplinárním projektem, jehož zásadní a objevný význam spočívá ve skutečnosti, že díky komplexnosti průzkumů a náročnému restaurování došlo k celkové rehabilitaci vzácného barokního díla včetně znovuobjevení původní kompozice a určení autorství. Z restaurátorského postupu lze zdůraznit mj. systematický přístup k testování a výběru rigidních gelů pro odstraňování celoplošných přemaleb a jejich následné využití při odhalování původní kompozice nebo unikátní postup scelování plátěné podložky metodou thread by thread s využitím přírodních nebo syntetických pojiv.