Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

obr.02_166133.jpg

Realizace: František Tesař, MgA. Petr Hampl; BcA. Ivana Milionová, BcA. David Svoboda, DiS., BcA. Adéla Škrabalová (studenti 1. a 2. ročníku magisterského studijního programu)
Pedagogické vedení: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.

Mozaiková výzdoba průčelí kostela Panny Marie Růžencové na Žižkově třídě v Českých Budějovicích, tvořená sedmnácti samostatnými poli, je prvním počinem českých mozaikových tvůrců na našem území. Návrh vytvořil v tzv. beuronském stylu benediktinský umělec Jaroslav Pantaleon Major, vlastní realizaci pak provedl v letech 1903–1904 „první český mozaikář“ Viktor Foerster. Kostel Panny Marie Růžencové je součástí klášterního areálu Kongregace bratří Nejsvětější Svátosti (petrini), a právě ve spolupráci s řádovými bratry byla mozaika vytvářena.

V roce 2017 byl na mozaikové výzdobě realizován restaurátorský průzkum a zásah, jenž byl spojen i se stavební obnovou fasády. Mozaiky byly nejprve podrobně umělecko-historicky, restaurátorsky i laboratorně zkoumány. Bylo zjištěno, že materiálem mozaikových kostek je různě barevné a zlacené sklo různých velikostí a tvarů, pravděpodobně italského původu. Způsob osazení i omítka však byly vyvinuty přímo mozaikářem Foersterem.

Z laboratorních průzkumů vyplynulo, že osazovací malta byla připravena z vápna a velmi jemného plniva na vápenné i křemičité bázi.

Obsahuje ale také poměrně velké množství organického pojiva, zřejmě oleje. Právě vysoký obsah oleje je pravděpodobně příčinou zvýšené tepelně-vlhkostní roztažnosti a z toho vyplývajících poškození. Ta se projevovala oddělováním mozaikového skla od omítkového lože, konkrétně pohyblivými dutinami i otevřenými defekty, u kterých došlo k úplné ztrátě mozaikových kostek a odhalení osazovací malty.

Protože zkoušky injektáže takto vzniklých dutin nebyly účinné, bylo nutné přistoupit k dílčím sejmutím částí mozaiky a jejich opětovnému osazení na k tomu účelu vyvinutou omítku na bázi vzdušného i hydraulického vápna. Průzkumy, vývoj restaurátorských materiálů, stejně jako následné restaurování, probíhala v rámci projektu programu NAKI II - Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene. Mozaika byla v průběhu zákroku také čištěna pomocí vody, detergentu a parního čističe. V místech s chybějícími mozaikovými kostkami byly provedeny rekonstrukce z mozaikového skla italské provenience.

Při průzkumu byla zkoumána i barevnost nátěrů fasády. Na základě získaných poznatků bylo přikročeno k návratu k původní chladnější barvě.