Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt fr

Realizovali studenti III. ročníku: Verena Fialová, Eliška Miklovičová, David Svo- boda, DiS., Adéla Škrabalová, Reelika Tooming (stáž)

Pedagogické vedení: MgA. Zuzana Wichterlová Chemickotechnologický průzkum: PhD. Renata Tišlová Rozsah prací provedených studenty: 50 m2

V roce 2015 byl v rámci letního a zimního semestru realizován restaurátorský průzkum a komplexní zásah na dekorativní šablonové výmalbě triumfálního oblouku v kostele sv. Vavřince v Ronově nad Doubravou. Malba o celkové ploše cca 50 m2 je, stejně jako zbylá výmalba v kostele, datována do roku 1923. V presbytáři a v hlavní lodi kostela se nachází figurální malby s náměty ze života sv. Vavřince. Figurální výjevy jsou signovány a jejich autorem je Jaroslav Major, řeholním benediktinským jménem P. Pantaleon (1869–1936) a dle restaurátorské zprávy ak. mal. Antonína Hamsíka z roku 2002 i Jiří Jelínek. O jeho spolupráci však nebyl nalezen žádný jiný doklad. Převážnou část výmalby tvoří druhotný šablonový dekor, který je zcela zřejmě inspirován tzv. beu- rónským stylem z konce 19. století. Geometrický dekor na oranžovém pozadí je tvořen kombinací tří barev: bílé, červené a šedohnědé.

V rámci chemicko-technologického průzkumu bylo prokázáno, že se jedná o secco malbu, konkrétně hlinkové pigmenty pojené organickým pojivem.

Kromě typických poškození, jako jsou statické trhliny, praskliny a dutiny v omít- ce, práškovatění barevné vrstvy v důsledku ztráty pojiva, ztráty adheze šupinek ba- revné vrstvy k podkladu, vykazovala malba i značné poškození v důsledku druhotných zásahů. Během zajišťovacích prací po roce 2002 došlo k přetření všech prasklin a trh- lin nátěrem, patrně na bázi vápna a cementu s přídavkem zpevňovacího prostředku. Na povrchu byla výmalba pokryta prachovým depozitem a pavučinami, které se mísily se silně zpráškovatělou barevnou vrstvou.

V návaznosti na restaurátorský průzkum byly provedeny zkoušky technologic- kých postupů a materiálu zacílené především na metody čištění a volbu vhodného pro- středku pro předzpevnění. Na základě zkoušek byl navržen koncept restaurátorských prací. Před čištěním byl zpráškovatělý povrch malby předzpevněn dvěma nástřiky akrylátové disperze Medium für Konsolidierung. Samotné čištění pak probíhalo po- mocí čistící houby Wishab. Po dohodě s investorem bylo rozhodnuto pro odstranění či redukci nevyhovujících přetěrů prasklin. Retuš bylo rozhodnuto provést nápodobivě. V místech s absencí barevné vrstvy bylo rozhodnuto provést plnohodnotné rekonstruk- ce. Druhotné bílé nátěry okolo prasklin byly mechanicky očištěny a hloubkové dutiny v omítce byly zajištěny injektážním prostředkem na bázi vápna Ledan TA1. Veškeré defekty byly vytmeleny vápenným tmelem. Retuš a rekonstrukce byly provedeny mi- nerálními pigmenty pojenými derivátem celulosy Klucel EF. Na závěr byl povrch malby zafixován dvěma nástřiky vodného roztoku Klucelu EF.

Autor stručné zprávy: BcA. David Svoboda, DiS., BcA. Adéla Škrabalová

Celkový pohled do lodi kostela a triumfální oblouk. Stav před restaurováním. Foto: Jaromír Pojman.

Detailní pohled na část nápisu „Pojďte klaňme se pánu!“. Praskliny a trhliny jsou přetřené bílým nátě- rem. Stav před restaurováním. Foto: studenti.

Fotografie části malby v odraženém UV světle. Silně luminuje zinková běloba a je patrná i prosvítající starší dekorativní malba, která se pod současnou výmalbou dochovala. Foto: studenti.

Průběh zkoušek předzpevnění zpráškovatělé malby. Aplikace jednotlivých prostředků nástřikem. Foto: studenti.

Horní část triumfálního oblouku s nápisem „Pojďte klaňme se pánu!“. Stav po odstranění nevyhovují- cích tmelů a bílých přetěrů. Foto: studenti.

Průběh tmelení větších statických trhlin. Foto: studenti.

Horní část triumfálního oblouku s nápisem „Pojďte klaňme se pánu!“. Stav po restaurování. Foto: studenti.