Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Veltrusy

__________________________________________________________________________________________________________________

  • Realizace: 2019-2022
  • Umístění:  Veltrusy
  • Datace: druhá polovina 18. století
  • Materiál: jemnozrnný pískovec
  • Realizovali studenti: Marek Laška, Jakub Balcar
  • Pedagogické vedení: MgA. Petr Rejman
  • Chemicko-technologický průzkum: Ing. Petra Lesniaková

______________________________________________________________________________________________________

Předmětem restaurování byly pískovcové sochy zobrazující Alegorii Jara a Podzimu z dílny Matyáše Bernarda Brauna.  Dílo je součástí sochařského souboru, který se nachází na severní straně pilířového oplocení čestného dvora zámku Veltrusy. Na pilířovém oplocení se nacházejí alegorie ročních období a alegorie dvanácti měsíců. Sochy Jaro a Podzim byly od vstupní brány přemístěny kvůli špatnému stavu a uloženy v interiéru zámku.  

Materiál soch byl hloubkově narušen, byl zde výrazný úbytek hmoty a povrch značně znečištěn. Degradace materiálu dosáhla takové míry, že není možné již sochy prezentovat na původním místě v exteriéru. 

Hlavní požadavkem při jejich restaurování bylo zajištění originální hmoty konzervačním zásahem pro další prezentování v interiérových podmínkách. Druhým požadavkem bylo zhotovení rekonstrukcí všech chybějících částí díla, aby bylo možné zhotovit jejich faximilii formou výdusku. Zásadním úkolem bylo provedení doplňků v reverzibilním materiálu umožňujícím rozsáhlé doplnění chybějící modelace a zároveň aby bylo možné po odformování doplňky odstranit bez narušení originálu. Doplňovací materiál musel splňovat požadavek estetické kompatibility s originálem, zároveň měl být dostatečně pevný pro zhotovení formy pro vytvoření výdusku. 

Samotnému restaurování předcházel restaurátorský průzkum zaměřený na zdokumentování stavu díla a nalezení podkladů pro tvorbu tvarových rekonstrukcí. Nalezeny byly fotografie z restaurátorských zásahu v minulém století, ty posloužily jako největší zdroj předloh. 

Konzervování originálu zahrnovalo následující kroky - lokální čištění silikátových povlaku a sádrovcových krust pomocí laseru, konsolidaci organokřemičitými prostředky, injektáž prasklin, provedení zajištujících tmelů minerálními tmely na bázi bílého cementu, akrylátové disperze a světlostálých pigmentů. Pro rekonstrukční tvorbu doplňku (tmelů) byl na základě důkladných zkoušek vyvinut nový materiál, který splňoval náročné požadavky zadavatele. Tento minerální materiál je svou strukturou a barevností blízký doplňovanému pískovci, po zaschnutí je ho možné opracovat obdobnými nastrojí jako pískovec a díky svému pojivu je snadno odstranitelný po zavlhčení vodou. Při jeho odstraňování tak nedochází k poškozování originálu díla a nezůstávají po něm žádná rezidua ani v porézní struktuře díla. Na závěr byly všechny tmely a doplňky barevně retušovány. Tím bylo docíleno maximálního možného zapojení k dochovanému dílu, což umožnilo relevantní posouzení vhodnosti doplňovaných částí.  Restaurované dílo bylo formováno pomocí kombinované formy silikonovo-sádrovo-laminátové a vzniklý výdusky nahradily originály v čestném dvoře zámku Veltrusy. Originály byly přemístěny do interiéru zámku.