Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

6._detail_poskozeni_barevne_vrstvy_a_papirove_podlozky_146963.jpg

Druh práce: Bakalářské práce 2019 a 2020

 

Restaurovali: Markéta Doležalová, Laura Khaindrava, Klára Matoušková, Jiří Pečinka, Petra Pospíšilová, Aneta Ševčíková

 

Vedoucí práce: Mgr. art. Luboš Machačko

 

Chemicko-technologický průzkum: Ing. Jiří Kmošek (FR UPa)

 

Dílo: VII., X., XI., XII., XIII. a XIV. zastavení křížové cesty

 

Autor: neznámý (na motivy obrazových předloh Josefa Führicha)

 

Datace: nedatováno (pravděpodobně mezi lety 1858 a 1859, dedikační nápis z rubové strany XIV. zastavení, „im Jahre 1859 23/3.“)

 

Technika: obraz – žloutková tempera na papírové podložce nalepené na jedné či více textilních podložkách napnutých na dřevěném napínacím rámu

rám – dřevěný, profilovaný s ozdobným štítem s barevnou povrchovou úpravou

 

Rozměry: obraz 490 × 390 mm (v. × š)

ozdobný rám 813 × 480 × 30 mm (v. × š. × h.)

 

Umístění: kaple Panny Marie, obec Rok u Sušice

 

Realizace: V rámci bakalářských prací v roce 2019 a 2020 bylo restaurováno šest zastavení křížové cesty z kaple Panny Marie z obce Rok u Sušice. Byl proveden podrobný interdisciplinární vstupní průzkum, který odhalil jak materiálová složení maleb a jejich nosných podložek, tak byly dohledány zásadní informace o historii, vzniku a možných analogií cyklu. Na základě průzkumů byla konkretizována specifická poškození jednotlivých děl a vypracován restaurátorský záměr.

Stav díla před restaurováním: Na všech dílech se nacházel silným nános prachového depozitu
a světlé a tmavé skvrny způsobené biocidním napadením. Z důvodu expozice děl nevyhovujícím klimatickým podmínkám a nadměrného mechanického namáhání papírové podložky došlo ke zkřehnutí a deformaci jak papírové podložky, tak barevné vrstvy, u které došlo v některých případech k značnému snížení adheze k podkladu. Druhotný povrchový nátěr (rozdílný na všech zastaveních) vytvořil na povrchu barevné vrstvy tenký křehký film, který způsobil celoplošný silný zákal, jeho odstranitelnost byla u všech zastavení rozdílná. Adjustace byla vzhledem k umístění polyetylenové fólie z rubové strany zcela nevhodná. Specifickým poškozením X. a XIV. zastavení byly druhotné rozsáhlé malířské doplňky provedené v minulosti přímo na textilní podložku.


Závěr: Hlavní problematikou bylo restaurování děl silně poškozených vlivem špatných klimatických podmínek, a především řadou neodborných restaurátorských zásahů. V rámci restaurování byla řešena etika zachování či nahrazení velkých druhotných doplňků chybějící originální malby, vzniklých v průběhu zmíněných neodborných zásahů. Každý ze studentů přistupoval k restaurování individuálně a musel se vypořádat s celou řadou rozdílných problému, ať už s křehkou, na vodu citlivou malbou, tak s různorodou povrchovou úpravou. Přesto byl v rámci restaurování dodržen požadavek výsledné jednoty a estetické celistvosti výsledných zásahů.