Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

05medailon-na-severni-stene-severovychodni-spaletystav-po-restaurovani88740.jpg

Restaurování části malířské výzdoby v Císařském sále státního zámku Bučovice 

Realizace: Andrea Babeľová, Alžběta Čechová, Alexandra Koryťáková, Eliška Mátlová (studenti 4. ročníku bakalářského studijního programu), BcA. Romana Čivrná, BcA. Marián Grančák (studenti 2. ročníku magisterského studijního programu), MgA. Adéla Škrabalová  

Pedagogické vedení: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.; MgA. Adéla Škrabalová 

 

V letech 2020–2021 studenti fakulty restaurování pracovali v Císařském sále na zámku v Bučovicích, jež je největší a nejhonosněji dekorovanou místností. Konkrétně se jednalo o okenní špalety, soklové části pod okny východní stěny a východní lunety severní stěny za plastikou Marta. Výmalba vznikla v poslední čtvrtině 16. století a její autorství doposud nebylo možné nikomu prokazatelně připsat. Osm okenních špalet zdobí nástěnné malby v podobě grisaillových figurálních medailonů. Tematicky se jedná o alegorické postavy Ctností, z nichž je možné pravděpodobně rozpoznat Statečnost, Pravdu, Víru a Obezřetnost. Medailony jsou orámovány dekorativní výzdobou, kombinující rolverkový/bešlágový dekor a groteskové ornamenty. 

Na malbách je patrná kombinace secco malby suchého charakteru v dekorech a lunetě s malbou mastného charakteru (tempera či olejomalba) použitou pro výmalbu středových figurálních medailonů. Zatímco renesanční vrstva medailonů je dochována na každém z nich v různé míře, v případě dekorů se, kromě jedné špalety, jednalo o rekonstrukce z 50. let 20. století. Předchozí zásahy a pokusy o opravy týkající se zmíněných medailonů (především v 50. a 80. letech 20. století) byly esteticky i technologicky nevyhovující a způsobovaly nejasnosti v rozpoznání jednotlivých vrstev. Bylo proto rozhodnuto o jejich odstranění. Naopak rekonstrukce dekorativních grotesek byly vzhledem k absenci původní barevné vrstvy ponechány.  

Restaurátorský zásah, jež si kladl za cíl zdůraznění výtvarné hodnoty a celistvosti díla, zahrnoval úkony, jež byly rozdílné dle techniky malby. Zatímco většina výmalby byla retušována plošnou nápodobivou retuší, na středových figurálních medailonech okenních špalet byla uplatněna tečkovaná retuš.