Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

02vyjev-stedroststav-po-restaurovani088635.jpg

Restaurování vybraných nástěnných maleb v sale terreně na zámku v Náměšti nad Oslavou 

Realizace: Andrea Babeľová, Alžběta Čechová, Alexandra Koryťáková, Eliška Mátlová (studentky 4. ročníku bakalářského studijního programu), Oihana González Huarte (zahraniční stážistka) 

Pedagogické vedení: Mgr. art. Jan Vojtěchovský, Ph.D.; MgA. Adéla Škrabalová 

Spolupráce: Ing. Petra Lesniaková, Ph.D. (KCHT FR UPCE), PhDr. Martin Mádl, Ph.D. (ÚDU AVČR) 

 

Na základě průzkumu, který proběhl na výmalbě saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou na jaře roku 2021 ve spolupráci Fakulty restaurování Univerzity Pardubice, Filozofické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně a Ústavu dějin umění AV ČR, v. v. i., a to v rámci projektu GA ČR Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí“, byl konstatován špatný stav maleb ve čtvrtém a pátém klenebním travé na severním čele klenby velkého sálu. Konkrétně se jednalo o výjevy Zdraví (Sanita), Štědrost (Liberalita) a Pokora (Humiltà) z cyklu Personifikace Ctností, Neřestí a stavů mysli, Herkules a Nessus z cyklu Výjevy z Ovidiových Metamorfóz, Zpívající putto s notami z cyklu Putti s hudebními nástroji a Krajina s vilou v zahradě a Zimní krajina s kostelem z cyklu Čtrnáct ideálních krajin

Autorem maleb, provedených pravděpodobně v technice vápenného fresca se secco prvky, je pro České země významný barokní malíř Carpoforo Tencalla, pocházející z Bissone, dnešního švýcarského kantonu Ticino. Náměšťské Tencallovy malby jsou jednou z nejvýznamnější realizací druhé poloviny 17. století na našem území. Výše popsaný úsek nástěnných maleb a lunet byl v minulosti poškozen dlouhodobým zatékáním srážkové vody. To se projevilo zejména ztrátou koheze a adheze omítkových i barevných vrstev či lokálním mikrobiologickým napadením. Vlivem zatékání došlo k nahromadění, migraci a rekrystalizaci vodorozpustných solí, jež následovala postupná degradace výmalby vedoucí až ke ztrátě barevné vrstvy. Úkolem restaurátorského zásahu tak bylo čištění včetně odstranění mikrobiologického napadení a zejména konsolidace rozvolněných omítek i barevných vrstev, jež bylo provedeno z větší části vápennými nanosuspenzemi, lokálně též akrylátovými disperzemi. Posledním nezbytným krokem pak byla retuš a rekonstrukce chybějících částí dle předem vyhotovených malířských návrhů akvarelovou technikou. Zároveň proběhla také úprava povrchu souvisejících monochromně pojednaných lunet tak, aby byly vhodně integrovány mezi okolní štukatury. Součástí zásahu byl také odkryv a následné restaurování výjevu Herkules a Nessus z cyklu Ovidiových Metamorfóz, který nebyl do té doby identifikován. Zde proběhla pouze lokální retuš bez zásadnějších rekonstrukcí, ačkoli byla dohledána předloha z cyklu grafických listů Johanna Wilhelma Baura, podle kterých byly vytvořeny také všechny ostatní výjevy zmíněného cyklu.