Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance


Koncepce preventivní konzervace, zajištění a zachování cyklu nástěnných maleb v Emauzském klášteře v Praze

Poskytovatel: Deutsche Bundesstiftung Umwelt
Program: Dotační téma
Období realizace: 01.01.23 - 31.12.25
Pracoviště: Fakulta restaurování - Ateliér restaur. nástěn.malby a sgrafita
Hlavní řešitel: Vojtěchovský Jan
Spoluřešitelé: Bayer Karol
Popis:
Středověké nástěnné malby v ambitu Emauzského kláštera v Praze jsou celostátně i mezinárodně významným kulturním bohatstvím. Emauzský cyklus, který zahrnuje 26 figurálních maleb ve 22 klenutých polích, je vzácnou památkou nástěnné malby středoevropské a severoevropské gotiky obrovských rozměrů. Malby pocházejí z druhé poloviny 14. století, kdy byla Praha kulturním centrem Svaté říše římské za císaře Karla IV. Navzdory špatnému stavu, ze kterého se dochovaly tři obrazy jen ve fragmentech, má schéma složitou ikonografii a je na nejvyšší umělecké úrovni. Nástěnné malby byly několikrát přemalovány, přičemž k prvnímu přemalování došlo asi 50 let poté, co byly vytvořeny, pravděpodobně kvůli poškození počasím, protože klášter byl v té době otevřen do Rajské zahrady. Křížová chodba byla poté v 17. století zasklena a nyní je uzavřena současným poválečným prosklením, které směřuje do dvora. Stav nástěnných maleb však dnes ukazuje na dlouhodobé negativní působení vlivů prostředí a znečištění ovzduší. Nabízí se otázka, jak kolísání relativní vlhkosti a kondenzační procesy ovlivňují malby. Kromě toho není například jasné, jakou roli hrají rozpustné soli a mikrobiologie v minulých a současných procesech znehodnocování maleb. Vzhledem k tomu, že komplexní průzkum i konzervace, restaurování a konzervace takto rozsáhlých cyklů středověkých nástěnných maleb je i v mezinárodním měřítku výjimečná, lze projekt spojit s interpretací získaných poznatků a poznatků pro dlouhodobou koncepční údržbu. podobných cyklů nástěnné malby mohou být příkladné. Těžištěm je pak využití výsledků a spolupráce týmu odborníků složených z různých oddělení pro vypracování koncepcí konzervace a restaurování az nich vyplývajících konzervačních opatření s přihlédnutím k technickým, technologickým, uměleckým, památkovým a etickým aspektům. . Získané znalosti významně přispějí k technikám a materiálům používaným ve středověkých nástěnných malbách v evropském kulturním prostoru. Lze také očekávat nové, přesnější informace o poškození a příčinách poškození nástěnných maleb tohoto typu, které byly dlouhodobě vystaveny velkoměstu nebo průmyslovému prostředí. Výsledky budou publikovány na mezinárodní úrovni a lze tak očekávat dopad i ohlas odborné komunity v Evropě a možná i na celém světě. Dobrým příkladem a motivací pro podobné výzkumné aktivity v tomto úzce specializovaném a poměrně konzervativním sektoru může být i ukázka přeshraniční spolupráce německých a českých institucí.