Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Průzkum techniky renesančního sgrafita
Rok: 2015
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Průzkum techniky renesančního sgrafita Tato publikace je zaměřená na průzkum techniky renesančního sgrafita. Fasády renesančních objektů u nás byly povětšinou dekorovány sgrafity. Tuto techniku k nám přinesli italští umělci. Zde získala své osobité rysy výtvarné, ale i technické. Technika byla zkoumána na osmi renesančních sgrafitech v jižních Čechách. Ze sgrafit byly odebrány vzorky. Laboratorně bylo zkoumáno materiálové složení a technika nanášení jednotlivých vrstev. Další velmi hodnotné informace byly získány diskusemi s odborníky, zejména s restaurátory. Některé postupy byly navíc zkoumány a ověřovány praktickými zkouškami. Výsledkem je základní systematické zhodnocení shromážděných znalostí o technice renesančního sgrafita nejen v jižních Čechách, ale s přesahem na další související oblasti zejména v České republice. Materiálový průzkum techniky sice proběhl na relativně malém vzorku renesančních sgrafit, avšak jeho výsledky se v podstatě shodovaly s průzkumovými zprávami z jiných objektů a s pozorováními restaurátorů a teoretiků z terénu. Díky tomu lze lépe rozlišit nepřesnosti tradované v praxi i v odborné literatuře. V té často není rozlišena technika renesančních sgrafit od řemeslných návodů na novodobá sgrafita. Průzkum potvrdil, že technika renesančního sgrafita není jednotná, má mnoho variant. Přičemž stínované sgrafito bylo minimálně v jihočeské oblasti velmi časté. Materiálový průzkum nám pomohl nově definovat, popsat a pojmenovat dva typy takového sgrafita – sgrafito stínované prokletováním a sgrafito stínované malířsky. Zajímavým výstupem je zjištění, že ve zkoumané lokalitě byla velmi obvyklá kombinace šedého sgrafita s červeným nátěrem na architektonických prvcích. renesance;technika sgrafita;jižní Čechy;dřevěné uhlí;pojivové částice
eng Research of the Renaissance sgraffito technique The publication deals with the research of the Renaissance sgraffito technique. Facades of Renaissance buildings in our country were decorated mainly with sgraffito. Eight Renaissance sgraffiti located in south-Bohemian regions were the subject of the technique examination. In laboratories their material composition and the application technique of individual layers were studied. Grain size and distribution of intonaco colorato was determined by means of granulometric analysis. Additionally, literature and other sources were researched. A lot of valuable information was gained through discussions with experts, especially restorers. Some of the methods were probed and verified in practical testing. The outcome is a basic systematic assessment of the gathered information on the techniques of Renaissance sgraffito in South Bohemia as well as in other related areas, chiefly in the Czech Republic. Even though the material examination of the technique was carried out on a relatively small amount of samples of Renaissance sgraffiti, its results correspond with the examination reports from other sites and with observations of the restorers and theorists doing fieldwork. Owing to that, it was possible to perceive better the inaccuracies passed on in practice and in professional literature. In this part the technique of Renaissance sgraffiti is not differentiated from handicraft guidelines how to make a modern sgraffito. The examination confirmed the technique of Renaissance sgraffito is not unified but has a lot of variants with the shaded sgraffito occurring very often in the south-Bohemian regions. The material examination facilitated a new definition, description and names for two types of such sgraffito – a shaded sgraffito smoothed with a ladle and a sgraffito shaded with a brush. Quite a common occurrence of a grey sgraffito and red paintwork combination on buildings and structures was one of the surprising conclusions. renaissance;sgraffito technique;South Bohemia;charcoal;lime lumps