Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mezioborový průzkum kombinované mozaiky Ptačí rodina od Ludmily Jandové.
Rok: 2017
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Zprávy památkové péče (Journal of Historical Heritage Preservation)
Strana od-do: 328-332
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mezioborový průzkum kombinované mozaiky Ptačí rodina od Ludmily Jandové. Mozaiková tvorba Ludmily Jandové (1938–2008) byla založena na experimentování s dostupnými materiály. Autorka, která vystudovala obor mozaiky na železnobrodské sklářské škole, působila především jako grafička. Dle vlastních návrhů zhotovila i dvě desítky monumentálních mozaik pro interiéry a exteriéry veřejných budov. Na rozdíl od většiny tvůrců 60. – 80. let 20. století svá díla realizovala sama bez pomoci mozaikářské dílny Ústředí uměleckých řemesel. Využívala běžně dostupných materiálů (přírodních kamenů, drobných skleněných prvků a prefabrikované stavební mozaiky. Jedna z kombinovaných mozaik Ludmily Jandové byla podrobena restaurátorskému průzkumu, který se zaměřil především na poznání materiálového složení díla a jeho současného stavu. Kombinace vizuálního, chemicko-technologického a petrologického průzkumu přinesla informace o použitých materiálech (různorodé horniny včetně místní opuky, úlomky cihel, obarvené kusy omítek a korálky) a jejich poškození. Na základě průzkumu byl stanoven záměr na restaurování mozaiky, který se potýkal především s problematikou doplnění či případné výměny nedostatečně stabilních opukových kostek. mezioborový;průzkum;restaurátorský;kombinovaná;mozaika;Ludmila Jandová
eng Interdisciplinary investigation of a combined mosaic Bird family by Ludmila Jandová Creation of mosaics by Ludmila Jandová (1938 – 2008) was based on experimenting with available materials. The author, who studied the branch of mosaic-making at the secondary school of glass-making, was chiefly a graphic artist. According to her own designs she made about twenty monumental interior as well exterior mosaics for public buildings. Unlike most artists of 60s-80s of 20th century, she executed her artworks by herself without an assistance of the mosaic workshop of the Central Institute of Handicraft. She used materials commonly available (such as natural stones, tiny glass elements and prefabricated mosaics designated for building construction). One of the combined mosaics by Ludmila Jandová underwent a restoration investigation, which focused above all on the identification of material composition of the artwork and its state of restoration. During the investigation a combination of visual, chemical-technological and petrological research resulted in gathering information on the materials used as well as on their damage (the materials included various types of rock including locally occurring marlstone, chips of bricks, painted pieces of plaster and beads). Based on the investigation, an intention for the mosaic restoration was worked out; it mainly dealt with the issues of infilling or prospective substitution of insufficiently stable marlstone tiles. interdisciplinary;investigation;restoration;mosaic;Bird Family;Ludmila Jandová