Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Restaurování polychromované sochy svatého Václava z Lapidária Národního muzea Článek shrnuje výsledky komplexního restaurátorského průzkumu a následného restaurování torzálně dochované renesanční polychromované sochy sv. Václava ze sbírek Národního muzea v Praze. Autoři v textu představují provedené technologické a uměleckohistorické průzkumy a jejich závěry. Dále se v textu snaží zdůvodnit zvolenou koncepci restaurování tohoto výjimečného díla s bohatou historií a mnoha vrstvami historických úprav a zákroků. Článek obsahuje i popis a zdůvodnění zvolených restaurátorských postupů a technologií. Součástí restaurátorského zásahu byla strukturální konsolidace skulptury, snímání druhotných přemaleb, zajištění historických plastických doplňků a povrchových úprav a plastická a barevná retuš. Popisované řešení je jeden z možných způsobů restaurování poškozené polychromované skulptury a prezentovaný text otevírá možnost diskuze nad přístupy k restaurování podobně dochovaných objektů restaurování;polychromie;socha;svatý Václav;Národního muzeum
eng Conservation of a polychome sculpture of St. Wenceslas from the collections of the National Museum in Prague This article summarizes the results of a complex conservation survey and subsequent conservation of the torso of a Renaissance polychrome sculpture of St. Wenceslas from the collections of the National Museum in Prague. The authors present chemical and art-historical surveys and their results. They also try to explain why they have selected such concepts of conservation of this unique work of art which has rich history and many layers of historical alterations and treatments. The article also contains the description and reasoning of the chosen conservation techniques and technologies. Within the conservation process structural consolidation, removal of secondary overpainting, conservation of historical fillings and plastic and colour retouches were carried out. The way of conservation described in the paper is one of the many possible ways of conservation of damaged polychrome sculptures. The presented text opens an option for a discussion over approaches to conservation of an object in a similar state of preservation. conservation;polychomy;sculpture;St. Wenceslas;National Museum in Prague