Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Technika stínování renesančních sgrafit
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Restaurování a ochrana uměleckých děl 2017 : konzervace a restaurování malby a polychromie
Název nakladatele: Arte-fakt - sdružení pro ochranu památek
Místo vydání: Kutná Hora
Strana od-do: 130-139
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Technika stínování renesančních sgrafit Příspěvek je věnován průzkumu renesančních sgrafitových fasád (druhá pol. 16. stol.) v oblasti jižních Čech. Některá sgrafita v oblasti se překvapivě zdála být stínovaná. Cílem průzkumu bylo vědecky podpořit možné varianty, jak bylo stínování provedeno. K tomu sloužil jak průzkum nedestruktivní v bočním a rozptýleném světle, tak průzkum destruktivní. Laboratorně byl zkoumán způsob vrstvení a materiálové složení jednotlivých vrstev. Na základě průzkumů byly vyhodnoceny některé vlastnosti renesančních sgrafit typické pro zkoumanou oblast. Zároveň byly nově popsány dvě techniky stínování renesančních sgrafit. Jde o techniku stínování štětcem a techniku stínování tzv. „prokletováním“. Obě zkoumané techniky pracují s polotónem mezi tmavou odrytou a světlou plochou a tím propojují sgrafito s monochromní malbou, s malbou chaiaroscurem. Technika stínování prokletováním se v oblasti vyskytuje opakovaně. Otázkou zůstává odkud byla do Čech přenesena. Technika;stínování;renesanční sgrafito
eng Shading technique of Renaissance sgraffito The paper deals with the examination of Renaissance sgraffito facades (2nd half of 16th century) in the Southern Bohemia region. Surprisingly, some of the sgraffiti seemed to have been shaded. The aim of the investigation was to support possible variants of how the shading was carried out. For these purposes, non-destructive examination in both raking and dispersed light as well as destructive examination were used. The way of layering and material composition of individual layers was studied in the laboratory. Based on the investigation, some of the characteristics of Renaissance sgraffiti typical for the given area were assessed. At the same time, two new shading techniques of Renaissance sgraffito were described. These are techniques of shading with the use of a brush and another technique of shaded sgraffito smoothed with a ladle. Both the investigated methods work with semi-shades between the revealed dark and light areas, thus interconnecting the sgraffito with monochrome painting, with the chiaroscuro painting. The use of the technique of shaded sgraffito smoothed with a ladle occurs repeatedly in the region. The question remains unanswered where it was brought from. Renaissance sgraffito;facades;shading technique