Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě
Autoři: Křenková Zuzana | Říhová Vladislava
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Theatrum historiae
Strana od-do: 193-222
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě Obnovení musívní techniky proběhlo po polovině 19. století v Benátkách. Snaha o záchranu mozaik tamního chrámu sv. Marka vedla k obnově výroby mozaikového skla a založení specializovaných dílen, které pracovaly na opravě starších děl i zhotovování nových kompozic. V benátském prostředí, především v podniku Antonia Salviatiho, se vyučily generace mozaikářů, jež specializovanou činnost, na pomezí umění a řemesla, přenesli do dalších evropských zemí. Pro Čechy je důležitou osobností především Luigi Solerti, který se usadil v zázemí původně sklomalířského podniku Alberta Neuhausera v Innsbrucku. Firma realizovala zakázky nejen na území Rakouska, ale také všech dalších zemí monarchie. Působení zahraničních mozaikářů je v rámci českého dějepisu a teorie umění dosud zpracováno jen dílčím způsobem. Studie přináší nový pohled na domácí situaci a pro českého čtenáře poprvé osvětluje i řadu skutečností týkajících se vývoje evropského (především italského a rakouského) mozaikářství ve druhé polovině 19. století. mozaika; restaurování;Antonio Salviati (1816–1890);Luigi Solerti (1846–1902);Albert Neuhauser (1832–1901);Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser; Tiroler Glasmalerei- und Mosaikanstalt;Bayerische Mosaikanstalt
eng European Traditions and the Beginnings of Modern mosaic in Bohemia and Moravia European Traditions and the Beginnings of Modern mosaic in Bohemia and Moravia The renovation of the musive technique took place in Venice after the middle of the 19th century. The effort to rescue the mosaics of the local church of San Marco led to the revival of the production of mosaic glass and to the foundation of specialised workshops, which worked on the repairs of earlier works as well as on the creation of new compositions. Generations of mosaicists trained in the Venetian milieu and particularly in the enterprise of Antonio Salviati then spread the specialised activity on the boundary of arts and crafts to other European countries. The personage of Luigi Solerti, who settled in the background of the originally glass painting company of Albert Neuhauser in Innsbruck, is particularly important for Bohemia. The company carried out commissions not only on the territory of Austria but also of all other lands of the monarchy. The operation of foreign mosaicists has been addressed only partially so far within Czech history and art theory. The study offers a new view of the domestic situation, casting light for the first time for a Czech reader on many facts concerning the development of European (particularly Italian and Austrian) mosaic art in the second half of the 19th century. mosaic;restoration;Antonio Salviati (1816–1890);Luigi Solerti (1846–1902); Albert Neuhauser (1832–1901);Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser;Tiroler Glasmalerei- und Mosaikanstalt;Bayerische Mosaikanstalt