Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Hostýnská zakázka Viktora Foerstera ve světle písemných pramenů
Rok: 2016
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 51-62
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Hostýnská zakázka Viktora Foerstera ve světle písemných pramenů Malíř Viktor Foerster založil na počátku 20. století v ateliéru u sv. Jiří na Hradčanech mozaikářskou dílnu. Ačkoliv je považován za prvního českého mozaikáře, jeho dílo dosud není nijak uceleně zhodnoceno. Pohled na několik desítek realizací se skládá až v poslední době, nejen díky terénnímu průzkumu, ale také prostřednictvím archivních rešerší. Průzkum písemných pramenů zprostředkoval pevná data z Foersterova osobního i pracovního života. Většina dosud sledovaných archivních pramenů vypovídá o mozaikářské tvorbě Viktora Foerstera jen na okraji soukromé korespondence, nebo se soustřeďuje na jeho restaurátorské práce. Výjimečně zachovaný soubor dokumentů spjatých se vznikem mozaiky Panny Marie na průčelí poutního kostela na Hostýně (1912) ale může současného čtenáře seznámit také s průběhem práce na novém mozaikovém díle a s názory samotného umělce na podstatu specifické výtvarné techniky. umění 20. století;mozaika;Viktor Foerster;písemné prameny;Hostýn
eng The Mosaic of Hostýn by Viktor Foerster Illuminated by Written Sources The painter Viktor Foester founded a mosaic workshop in the studio of St. George at Hradčany at the beginning of 20th century. Although he is considered to be the first Czech mosaic artist, his work has not been evaluated coherently so far. The general view of dozens of his executed works has been put together not only owing to site work, but also by means of archival research. The survey of written sources has provided solid data regarding Foerster’s private and professional life. Most of the archival sources which have been examined give evidence of Foerster’s work as a mosaic artist based only marginally on his private correspondence or they focus on his restoration works. The reader can get acquainted with the working process on a mosaic through an exceptionally well-preserved series of documents linked to the creation of the mosaic of the Virgin Mary located on the frontage of the pilgrimage church in Hostýn (1912). The series can also inform the reader about the process of work on a new mosaic work of art as well as about the author’s views of the essence of such a specific technique. 20th century art;mosaic;Viktor Foerster;written sources;Hostýn