Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Objekty z papírmašé - historie techniky a její restaurování
Autoři: Šikolová Kateřina
Rok: 2016
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 33-44
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Objekty z papírmašé - historie techniky a její restaurování Technika papírmašé je ve všech ohledech velice zajímavá a dá se říci, že v Čechách téměř neprobádaná. Objekty z papírmašé v době své největší slávy v 18. a 19. století představovaly levnější variantu materiálů jako je dřevo, sádra nebo mramor. Snadnost výroby a možnost imitovat jakékoliv povrchové úpravy tuto techniku pozvedla na úroveň umění a stala se i výnosným obchodním artiklem. Příkladem mohou být sochy, reliéfy, bohatě zdobený nábytek anebo zlacené stropní dekorace. Z dnešního pohledu je technika papírmašé považována spíše za zábavu pro děti, a možná i proto jí v českém prostředí bylo věnováno poměrně málo pozornosti jak z historického, tak z restaurátorského hlediska. Příspěvek se snaží tuto mezeru alespoň zčásti zaplnit, shrnout dosavadní poznání týkající se historie a výroby malovaného a lakovaného nábytku nebo architektonických článků z papírmašé, a dále se věnuje možnostem restaurování papírmašé, mapuje používané technologie a materiály, které by pomohly při stanovování koncepce restaurátorského zásahu na takto komplikovaných dílech. papírmašé;historie výtvarné techniky;výroba papírmašé;restaurování
eng Objects Made of Papier-mâché - the History of the Technique and Its Restoration Objects made of papier-mâché represented a cheaper variant of materials such as wood, plaster or marble at the height of their fame in 18th and 19th centuries. The technique was raised to the level of a fine art because of the ease of its production and the possibilities to imitate any surface finishes. Therefore, it became a profitable trade article. There are examples such as sculptures, reliefs, richly adorned furniture or gilded ceiling decorations. From today’s point of view the technique of papier- mâché is regarded as a free-time activity for children, which might be the reason why quite little attention was devoted to it – whether in perspective of history or restoration. I tried to fill in the gap at least partially by writing my thesis. The goal of this article is to summarize the collected findings concerning the history and production of painted and varnished furniture or architectonic elements made of papier-mâché. As a restorer I consider it necessary to mention the options of papier-mâché restoration, which depend on various surface finishes, material composition and different types of damage. The aim of the research of documents and articles dealing with restoration of papier-mâché was to monitor the technologies and materials used, which might be useful when identifying concepts of restoration intervention on such complicated artworks. papier-mâché;history;production;restoration