Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Reverzibilita a stabilita retuší nástěnné olejomalby
Rok: 2016
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 45-62
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Reverzibilita a stabilita retuší nástěnné olejomalby Dlouhodobá odolnost retuší vůči vlivům vnějšího prostředí a možnost jejich potencionálního budoucího odstranění jsou jedny ze základních aspektů, ke kterým by mělo být přihlíženo při výběru vhodného retušovacího prostředku, případně techniky provedení retuše. Prostřednictvím laboratorního experimentu, který byl inspirován reálnou nelakovanou barokní olejomalbou v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech, byla zkoumána vhodnost použití osmi vybraných retušovacích prostředků, používaných při restaurování nástěnných olejomaleb. Zvolené retušovací systémy byly podrobeny umělému stárnutí filtrovaným zářením a zkouškám odstranitelnosti. Posuzovány byly také aplikační a výsledné estetické vlastnosti jednotlivých retušovacích systémů. Přestože se realizované stárnutí umělým zářením ukázalo jako nedostatečné z hlediska posouzení stability, zkoumané retušovací systémy mohly být hodnoceny a srovnávány na základě dalších sledovaných aspektů. Jako nejvhodnější byla pro daný zásah vybrána kombinovaná technika retuše podložená akvarelovými barvami a dokončená olejopryskyřičnými barvami. restaurování;nástěnná malba;olejomalba;retuš;stabilita;reverzibilita
eng Reversibility and Stability of Retouches of an Oil Wall Pinting Long-term resistance to the extraneous influence of the environment and its potential future removal are some of the basic aspects which should be taken into account when selecting a suitable way of retouching media, or possibly the execution technique of the retouch. Suitability of eight selected methods of retouching used for oil painting restoration was examined in a laboratory experiment inspired by an actual unvarnished Baroque oil painting in St. Joseph’s Chapel of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty. The selected retouching systems underwent accelerated aging by filtered light and removability tests. Application and final aesthetic properties of the individual retouching systems were also assessed. Even though the exposure to accelerated aging through artificial light showed insufficient results for stability assessment, the examined retouching systems could be evaluated and compared based on other monitored aspects. For the given intervention a combined retouching technique with an aquarelle foundation layer and a finish with resin-oil colours was selected as the most suitable. restoration;wall painting;oil painting;retouch;stability;reversibility