Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Antonín Gajdušek (1927–2001), soupis uměleckých děl ve veřejném prostoru
Autoři: Říhová Vladislava | Křenková Zuzana
Rok: 2017
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Slovácko
Strana od-do: 281-300
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Antonín Gajdušek (1927–2001), soupis uměleckých děl ve veřejném prostoru Výtvarník Antonín Gajdušek z Březolup (1927–2001) vytvořil řadu návrhů pro díla ve veřejném prostoru. Z pozoruhodného souboru se podařilo najít už jen některá existující. O těch zaniklých vypovídají především archivní materiály podniku Českého fondu výtvarných umění Dílo a fotografie z pozůstalosti umělce, kterou spravuje ovdovělá žena Věra. Osobnost umělce jsme sledovali v rámci řešení projektu České umění 50. – 80. let 20. století ve veřejném prostoru: evidence, průzkumy a restaurování. Gajdušek vystudoval zlínskou Školu umění (1945–1949). Od roku 1958 začal tvořit ve „svobodném povolání“. Celá 60. léta věnoval intenzivní tvorbě monumentálních děl do veřejného prostoru. První zakázky měly malířský charakter (1961 nástěnná malba pro exteriér budovy plochodrážního stadionu v Březolupech, linkrusta pro interiér zemědělské školy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, 1962 linkrusta pro podnik Starorežná v Prostějově), další byly vytvářeny jako keramické reliéfy (1964 reliéf pro denní kavárnu hotelu Moskva ve Zlíně, 1965 dělící stěna pro výstavní síň prodejny podniku Dílo ve Zlíně). Na konci 60. let začal pracovat na neokonstruktivistických plastikách (1968 Proměna kružnice ve vlnovku pro knihovnu v Karviné, konstruktivní plastika a obklad stěny ve vstupní hale budovy Centroprojektu ve Zlíně). Monumentální návrhy Antonína Gajduška přerušila normalizace. V roce 1970 se odstěhoval ze Zlína do Prahy a pracoval spíše na ateliérových sochařských dílech, obrazech a grafikách. Antonín Gajdůšek;Zlín;neokononstruktivismus;Český fond výtvarných umění - Dílo;umění ve veřejném prostoru;monumentální umění
eng Antonín Gajdušek (1927–2001), an Inventory of Artefacts in Public Space Artist Antonín Gajdušek from Březolupy (1927–2001) created large number of designs for works in public space. Only some existing works could be traced from the remarkable collection. Those which disappeared can be traced back in mainly from the archives of the company called Czech Fine Art Fund – Dílo and from photographs from the artist’s heritage which is administrated by his wife Věra. The personality of the artist was dealt within the frame of a project called Czech Art in Public Space of 50s to 80s of 20th Century; Evidence, Research and Restauration. Gajdušek graduated from Zlín School of Arts (1945–1949). In 1958 he became a freelanced artist. He dedicated 60s to the intense creation of monumental pieces of art in public space. The first orders were paintings (1961 mural painting for the exterior of the speedway stadium in Březolupy, lincrusta for the interior of Agricultural School in Staré Město u Uherského Hradiště, 1962 lincrusta for the company Starorežná in Prostějov), further ones were made as ceramic reliefs (1964 relief for daily coffee shop of the hotel Moskva in Zlín, 1965 division wall for exhibition areas of Dílo in Zlín). In the end of 60s he began to work on neo-constructivist sculptures (1964 The Metamorphosis of a Circle into an Undulating Curve for the public library in Karviná, constructivist sculpture and wall facing in the lobby of Centroprojekt building in Zlín). Antonín Gajdušek’s monumental work was disrupted by the process of “normalization”. In 1970 he moved from Zlín to Prague and was working on studio sculptures, paintings and graphic arts. As far as his architectural designs are concerned, two of his figural reliefs for the health centre in Fryšták can be mentioned, a constructivist sculpture “Wings” for the aircraft company Let Kunovice (1984) or a design of a fountain called “Phoenix” (which was not carried out) which was supposed to be located in front of National Theatre in Bratislava (second place in the competition in 1987). Antonín Gajdůšek;Zlín;neoconstructivism;Czech Fine Art Fund – Dílo;art in the public space;monumental art