Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Komplexní restaurátorský zásah na malovaných medailonech klenby kaple sv. Josefa v poutním kostele v Klokotech, jejich ikonografický koncept a grafické předlohy
Autoři: Poláková Martina
Rok: 2017
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 65-77
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Komplexní restaurátorský zásah na malovaných medailonech klenby kaple sv. Josefa v poutním kostele v Klokotech, jejich ikonografický koncept a grafické předlohy Cílem této práce bylo nalezení hypotetických předloh pro cyklus výjevů v kapli sv. Josefa v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech . Tyto malby, vzniklé kolem roku 1714, byly v minulosti poškozeny a minimálně jednou opravovány. Přemalby však nerespektovaly obsah výjevů a jejich technická a technologická úroveň byla velmi nízká. Proto bylo rozhodnuto je sejmout a chybějící místa doplnit. Vzhledem ke špatnému stavu původních barokních maleb bylo nejprve zapotřebí identifikovat ikonografický obsah jednotlivých výjevů. Dané poznatky byly následně použity ve fázi hledání předloh.K více než polovině výjevů byly dohledány hypotetické předlohy v podobě grafických děl pocházejících převážně z dílen vlámských a německých umělců 17. a 18. století. Pro další výjevy byly nalezeny dílčí materiály a ikonografické analogie. Ty umožnily doplnit chybějící místa v barevné vrstvě tak, aby bylo dosaženo vizuální a obsahové celistvosti děl. Výsledky práce, zejména v komparaci s podobou maleb před restaurováním, poukázaly na velký význam hlubší orientace v ikonografickém obsahu restaurovaného objektu, zvláště pak v případech, kdy stanovená koncepce směřuje k rekonstrukci chybějících částí. barokní nástěnné olejomalby;kostel Nanebevzetí Panny Marie v Klokotech;reprodukční grafika;grafické předlohy;elektronické databáze sbírek uměleckých děl;rekonstrukce;ikonografický cyklus sv. Josefa
eng Iconographic concept and subject matter for painted medallions on the vault of the Chapel of St. Joseph in the church in Klokoty The aim of this paper was to find a hypothetical subject matter for the cycle of scenes in the Chapel of St. Joseph of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty as well as the reconstruction of the paintings with the aid of this subject matter. The paintings, which were executed in 1714, were damaged and restored at least once in the past. The overpaintings did not respect the contents of the scenes and the technical and technological level of their execution was very low. Therefore, a decision was made to take them off and fill in the missing areas. Because of th bad condition of the original Baroque paintings, it was necessary to identify the iconographic contents of the individual scenes at first. The gained information was subsequently used in the phaIconographic concept and subject matter for painted medallions on the vault of the Chapel of St. Joseph in the church in Klokotyse of search for their subject matter. For more than a half of them, hypothetical subject matter was found mainly as graphic works of art from Flemish and German artistic workshops of the 17th and 18th centuries. For the other scenes, individual materials and iconographic analogies were found. They allowed a completion of the missing areas in the paint layer in such a way that visual and content integrity was reached. The results of the work, especially in comparison with the appearance of the paintings before the restoration, proved it is essential to have a deep insight into iconographical context of the artwork being restored, mainly in the cases when the given concept involves reconstruction of missing parts. Baroque oil wall paintings;the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty;reproductive printmaking;graphic subject matter;electronic database of artwork collections;reconstruction;the cycle of St. Joseph