Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Problems of conservation of artworks on large format paper supports
Rok: 2019
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Works of art on parchment and paper
Název nakladatele: Ljubljana University Press
Místo vydání: Lublaň
Strana od-do: 159-164
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Problematika restaurování velkoformátových uměleckých děl na papírových podložkách Článek přibližuje problematiku restaurování velkoformátových uměleckých děl na papíru, která svými specifiky představuje pro restaurátora velkou výzvu. Téma je diskutováno jak z hlediska obecného, tak i formou konkrétních případových studií. Restaurování velkoformátové mapy Náměště nad Oslavou na papírové podložce přilepené na plátně z roku 1756 je první z nich. Tou druhou je restaurování kreseb na balících papírech od Milady Schmidtové Čermákové z druhé poloviny 20. století. Díla, která jsou vytvořená různými technikami a která od sebe dělí vice než dvě stě let, kladou před restaurátora totožný úkol – komplexní restaurování zahrnující stabilizaci a vyrovnání papírové podložky, odstranění nefunkčního podlepu, vyčištění barevné vrstvy, tmelení a retuš. Článek se z velké části věnuje také závěrečné fázi restaurátorského zásahu – adjustaci uměleckých děl na novou podložku. konzervování-restaurování;papír;podložka;podlep;formát
eng Problems of conservation of artworks on large format paper supports The paper deals with specific problems of large format works of art on paper, which represent a great challenge for a conservator. The issue is discussed on general as well as on the example of two case studies. The conservation of large format map of Náměšť nad Oslavou domain on paper applied on canvas support from 1756 is the first one and the conservation of a collection of large format drawings on wrapping paper by Milada Schmidtová from the 2nd half of the 20th century is the other. Both works of art divided by more than 200 years despite different specifications laid the same task before conservators – overall conservation including stabilisation and levelling of paper support, removing of dysfunctional backing, cleaning of paint layer, filling the loses and retouching. The major part of the paper is devoted to the final part of conservation treatment - adjusting the work of art to a new support. conservation;paper;support;backing;format