Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Současné a minulé přístupy k retuši a rekonstrukci renesančních sgrafit. "Rekorozní metoda"retuše sgrafit versus metoda "Evokace štětcem."
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Obnova památek 2021: Sgrafito
Název nakladatele: Studio Axis, spol.s r. o
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 53-62
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Současné a minulé přístupy k retuši a rekonstrukci renesančních sgrafit. "Rekorozní metoda"retuše sgrafit versus metoda "Evokace štětcem." Přibližně od druhé poloviny 20. století byla v České republice retuš sgrafit prováděna nejčastěji tzv. rekorozní metodou. Tato metoda byla vyvinuta skupinou sochařů – restaurátorů v průběhu odkryvu a restaurování Slavonických sgrafit. Rekorozní metoda spočívá ve vtírání a vrstvení bílého jemnozrnného štuku filcovým hladítkem na degradovaný povrch. Přičemž nebyla prováděna řádná hloubková konzervace původního sgrafita. V článku je popsán postup práce při rekorozní metodě a důsledky pro technický i výtvarný stav sgrafita. Z dnešního úhlu pohledu je rekorozní metoda pro retuš a rekonstrukci sgrafita zcela nevhodná. Dále je popsána metoda retuše a rekonstrukce vyvinutá skupinou absolventů restaurátorské školy v Litomyšli na počátku 21. století. Oproti rekorozní metodě jsou jednotlivé vrstvy sgrafita retušovány jiným materiálem a jinou metodou aplikace. Retuš intonaca bianca "evokací štětcem" na "rekorozní metodu" navazuje. Jde také o metodu, při které je „vyvoláván“ reliéf. Evokace je ale prováděna vápenným mlékem, které je nanášené koulením štětce po povrchu. Oproti rekorozní metodě tedy umožňuje velmi citlivě ovládat výsledné působení. Vizuální výsledek po retuši odpovídá současnému stavu historického sgrafita. sgrafita; restaurování; retuš; rekonstrukce; renesanční; rekorozní metoda
eng Current and past approaches to the retouching and reconstruction of Renaissance sgraffito. From approximately the second half of the 20th century, sgraffito retouching was most often carried out in the Czech Republic using the so-called corrosion method. This method was developed by a group of sculptors - restorers during the uncovering and restoration of Slavonic sgraffitos. The corrosion method consists in rubbing and layering white fine-grained stucco with a felt trowel on the degraded surface. At the same time, proper in-depth conservation of the original sgraffito was not carried out. The article describes the process of working with the corrosion method and the consequences for the technical and artistic state of sgraffito. From today's point of view, the corrosion method for retouching and reconstructing sgraffito is completely inappropriate. The method of retouching and reconstruction developed by a group of graduates of the restoration school in Litomyšl at the beginning of the 21st century is also described. Compared to the corrosion method, the individual layers of sgraffito are retouched with a different material and a different method of application. Retouching intonaca bianca "evocation with a brush" follows on from the "corrosion method". It is also a method in which the relief is "evoked". But the evocation is done with milk of lime, which is applied by rolling a brush over the surface. Compared to the corrosion method, it therefore allows very sensitive control of the resulting action. The visual result after retouch corresponds to the current state of historical sgraffito. sgraffito; restoration; retouch; reconstruction; renaissance; corrosion method