Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Vymezení pojmů a výběr vhodného vybavení
Rok: 2019
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 27-49
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Vymezení pojmů a výběr vhodného vybavení Zobrazovací techniky patří mezi nepostradatelné metody neinvazivního průzkumu a dokumentace předmětů kulturního dědictví. Širokospektrální (technická) fotografie v UV-VIS-IR oblastech spektra pořízená upraveným digitálním fotoaparátem představuje finančně dostupnou techniku, která by se mohla stát samozřejmostí v běžné restaurátorské praxi. Studie se zaměřuje na současné možnosti technické fotografie, přibližuje výběr vhodného vybavení a optimální postupy snímání, objektivizace a následného programového zpracování snímků. Podobné téma nebylo v uvažovaném rozsahu prozatím v českém jazyce publikováno. Předkládaná část práce se v teoretické i praktické rovině zabývá úpravou fotoaparátu a volbou fotografické techniky s příslušnými filtry. Do základního spektra metod technické fotografie byla zařazena fotografie v bílém světle, UV fotografie, IR fotografie v několika oblastech IR záření a UV fluorescenční fotografie, případně VIS luminiscenční fotografie buzená modrým světlem. průzkum uměleckých děl; technická fotografie; vědecká fotografie; upravený digitální fotoaparát; infračervená fotografie; ultrafialová fotografie; UV fluorescenční fotografie
eng Technical photography for examination of works of art. Definition of terms and choise of suitable equipment. Imaging techniques provide non-destructive and non-contact survey and documentation of cultural heritage. Technical photography in UV-VIS-IR range captured by “full-spectrum” modified (converted) digital camera presents affordable imaging technique, which could become common in the restoration practice. This study presents current potential of technical photography, equipment and optimal procedures of image capturing and post-processing. The article focuses on “full-spectrum” modification of the digital camera in theory and practice and the selection of the suitable photographic equipment with appropriate optical filters. The range of imaging techniques includes visible photography (VIS), ultraviolet photography (UVR), infrared photography (IRR), ultraviolet-induced fluorescence/luminescence photography (UVF/UVL) and possibly visible-induced visible luminescence photography (VIVL). survey of works of art; technical photography; scientific photography; modified digital camera; infrared photography; ultraviolet photography; UV fluorescence photography