Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Průběh fotografování, postprodukce – ultrafialová a infračervená fotografie, falešné barvy
Rok: 2021
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 43-63
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Průběh fotografování, postprodukce – ultrafialová a infračervená fotografie, falešné barvy Infračervená (IRR) a ultrafialová (UVR) fotografie jsou dostupnými zobrazovacími metodami, protože je lze podobně jako některé další širokospektrální techniky pořídit pomocí upraveného digitálního fotoaparátu s vhodným příslušenstvím. Podobně je tomu s ultrafialovou a infračervenou fotografií v tzv. falešných barvách (UVRFC, IRRFC), které se získávají úpravami širokospektrálních snímků a jejich vzájemnou kombinací v počítačových programech. Cílem jejich tvorby je zlepšení čitelnosti nebo zvýraznění a zviditelnění různých jevů oproti původním snímkům. Předkládaný text představuje navazující část rozsáhlejší studie zaměřené na současné možnosti technické fotografie. Jsou zde přiblíženy základní aspekty pořizování technické fotografie v restaurátorské praxi, zahrnující průběh snímání a principy kalibrace, případně základní možnosti jejich standardizace. Experimentální část je potom přednostně zaměřena na ultrafialovou a infračervenou fotografii, jejich kalibraci a procesy postprodukce. V závěru jsou podrobně popsány způsoby tvorby UV a IR snímků ve falešných barvách založené na běžném neboli „klasickém“ postupu v komerčně dostupné aplikaci Adobe Photoshop. digitální fotografie a dokumentace; technická fotografie; vědecká fotografie; upravený digitální fotoaparát; infračervená fotografie; ultrafialová fotografie; infračervená a ultrafialová fotografie ve falešných barvách
eng Technical photography for examination of works of art. Experimental set-up, image capturing and post-processing - ultraviolet and infrared reflected photography, false colours images Infrared (IRR) and ultraviolet (UVR) photography are widely available imaging methods for the non-invasive investigation of cultural heritage objects, because they can be captured using inexpensive modified digital camera. Similarly, ultraviolet and infrared false colour photographs (UVRFC, IRRFC) can be achieved by modifying images and their combinations with the use of common computer programmes. The paper presents a part of a more extensive survey focusing on the current options of technical (broad-band) imaging using modified digital camera. Fundamental aspects of technical photography in the conservation practice are introduced, including the experimental set-up, radiation sources and setting up equipment, image capturing, post-processing, calibration principles and possibly the options of their standardization. The experimental part is particularly focused on ultraviolet and infrared reflected photography (UVR, IRR), their calibration and the post-processing. It also contains a detailed description of the creation of ultraviolet and infrared false colours images (UVRFC, IRRFC) based on the common method using commercially available Adobe Photoshop programme. digital photography and documentation; technical photography; scientific photography; modified digital camera; infrared photography; ultraviolet photography; infrared and ultraviolet false colour photography