Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Re-restoration of the sgraffito facades of the Entrance Tower of the Litomyšl Chateau
Rok: 2022
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Sgraffito in Change : Original Realization vs. Secondary Interventions (conference proceedings)
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 244-262
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Re-restaurování sgrafitových fasád vstupní věže zámku v Litomyšli Příspěvek se věnuje představení sgrafitové výzdoby vstupní věže zámeckého pivovaru v Litomyšli. Sgrafita pochází ze 30. let 17. stol. a jsou kuriózním příkladem provedení této techniky v době, kdy již byla mimo rámec tehdejší módy. Fasáda prošla v různých časových obdobích bohatým stavebním vývojem, který většinou nerespektoval nejen sgrafita samotná, ale také formální členění fasády. Ve 20. století následně proběhlo několik vln restaurování fasády, kdy nejkomplexnější bylo realizováno na přelomu 70. a 80. let. V rámci tohoto zásahu bylo nastaveno zcela nové vnímání fasády kombinující původní prvky fasády s vizuálně velmi odlišnou barokní přestavbou a zcela novými doplňky ve stylu originálu. Text se zamýšlí nad vhodností takového přístupu a jeho obhajitelností v rámci tehdy i dnes obecně přijatých památkových konvencí (např. Benátská charta). Text také prezentuje restaurátorský zásah na sgrafitové výzdobě vstupní věže zámeckého pivovaru v Litomyšli z let 2014–2015, při němž byla shromážděna zjištění z historie a vývoje dotčených fasád. V rámci příspěvku je vysvětleno, proč byla koncepce z přelomu 70. a 80. let 20. stol. při posledním zásahu více méně respektována. re-restaurování; konzervování; sgrafito; sgrafitová fasáda; koncepce restaurování; rekonstrukce; zámek v Litomyšli
eng Re-restoration of the sgraffito facades of the Entrance Tower of the Litomyšl Chateau The paper is devoted to the presentation of the sgraffito decoration the Entrance Tower of the Litomyšl Chateau. The sgraffito dates back to the 1730s and is a curious example of this technique at a time when it was already out of fashion. The façade underwent a rich development in different periods of time, which usually did not respect not only the sgraffito itself, but also the formal structure of the façade. Several waves of restoration of the façade subsequently took place in the 20th century, with the most complex being carried out in the late 1970s and early 1980s. This intervention set a completely new perception of the façade, combining the original elements of the façade with a visually very different Baroque reconstruction and completely new additions in the style of the original. The text reflects on the appropriateness of this approach and its defensibility in the context of generally accepted conservation conventions (e.g. the Venice Charter), both then and now. The text also presents the restoration intervention on the sgraffito decoration of the Entrance Tower of the Litomyšl Chateau from 2014-2015, during which findings from the history and development of the facades in question were collected. The paper explains why the concept from the late 1970s and early 1980s was more or less respected during the latest intervention. Re-restoration; conservation; sgraffito; sgraffito façade; concept of conservation; reconstruction; Litomyšl Chateau