Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Epitaf Jáchyma z Hradce v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci ve světle archivního, restaurátorského a materiálového průzkumu
Autoři: Míchalová Zdeňka | Bartůňková Lucie | Kuneš Petr
Rok: 2022
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Epigraphica et Sepulcralia 11
Název nakladatele: Ústav dějin umění AV ČR, v. v. i.
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 263-276
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Epitaf Jáchyma z Hradce v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci ve světle archivního, restaurátorského a materiálového průzkumu Příspěvek představuje archivní, restaurátorský a materiálový průzkum torza renesančního památníku nejvyššího kancléře Českého království Jáchymova z Hradce (1526–1565) v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci, který dala v letech 1568–1578 vytvořit manželka zesnulého Anna Hradecká z Rožmberka (1530–1580). Dnešní epitaf je tvořen přízední edikulou se štukovou dekorací a nápisy, ovšem v archivních pramenech a starší vlastivědné literatuře je zaznamenána existence tumby, na níž se měla nacházet klečící postava Jáchyma z Hradce při modlitbě. Figura mohla být provedena buď v reliéfu nebo jako samostatná, plně plastická postava. Na vzniku díla se podílelo několik italských zedníků a štukatérů, přičemž jméno hlavního autora je neznámé, v pramenech je označen pouze jako “Vlach”. Dále je doložena účast kameníka Šimona Kouřimského, který vytesal nedochovaný mramorový náhrobek Jáchyma z Hradce a pasovského sochaře Hanse Maurera, jenž patrně vytvořil tumbu. Tumba byla zničena při požáru kostela v roce 1801 a edikula prošla obnovou. Restaurátorský a materiálový průzkum se soustředil na otázky po původním ztvárnění povrchu dochované části, opravným zásahům provedeným v minulosti a technologickým aspektům díla. Ačkoliv se ani na základě široce pojatého interdisciplinárního průzkumu nepodařilo zmíněné skutečnosti zcela objasnit, přesto náš výzkum vedl k ustavení dvou teorií o původní barevné podobě památky, které by však bylo možno ověřit až v průběhu konzervátorského zásahu, jenž se z pohledu znovunabytí kvalit původní modelace díla jeví jako více než žádoucí. sepulkrální památky; Jindřichův Hradec; české země; Jáchym z Hradce; Anna Hradecká z Rožmberka; renesanční štukatérství; 16. století
eng Epitaph of Joachim of Hradec in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Jindřichův Hradec in light of the archival, restoration and material research The paper presents the archival, restoration and material research of the fragment of the Renaissance memorial of the supreme chancellor of the Kingdom of Bohemia Joachim of Hradec (1526–1565) in the church of the Assumption of the Virgin Mary in Jindřichův Hradec, which the deceased’s wife Anna Hradecká of Rožmberk (1530–1580) had created in 1568–1578. Today’s epitaph consists of an aedicule with stucco decoration and inscriptions, but in archival sources and older local historical literature the existence of a tomb is recorded, on which the kneeling figure of Joachim of Hradec in prayer was supposed to be present. The figure could have been executed either in relief or as a separate, fully plastic figure. Several Italian bricklayers and plasterers took part in the creation of the work, while the name of the main author is unknown, he is marked in the sources only as “Vlach” (Italian). The participation of the stonemason Šimon Kouřimský, who carved the unpreserved marble tomb of Joachim of Hradec, and the sculptor Hans Maurer of Passau, who probably created the tomb, are also documented. The tomb was destroyed in the fire of the church in 1801 and the aedicule underwent a renewal. The restoration and material research focused on questions about the original rendering of the surface of the preserved part, corrective interventions made in the past and technological aspects of the work. Although even on the basis of broadly conceived interdisciplinary research it was not possible to fully elucidate these facts, our research led to the establishment of two theories about the original colour appearance of the monument, which could be verified only during the conservation intervention, which in terms of regaining the qualities of the original modelling seems more than desirable. sepulchral monuments, Joachim of Hradec; Anna Hradecká of Rosenberg; Jindřichův Hradec; Bohemia; 16th century; renaissance stuccowork