Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Miroslav Machotka/Tomáš Lahoda: Odstraňte Snoopyho
Autoři: Lahoda Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Miroslav Machotka/Tomáš Lahoda: Odstraňte Snoopyho Od svého debutu 4. října 1950 se Snoopy, antropomorfní bígl od Charlese M. Schulze, stal jednou z nejznámějších ikonických postav v komiksu, filmech a televizních seriálech Peanuts. Výraz „Odstraňte Snoopyho“ pochází od amerického sochaře Johna Chamberleina, který touto metaforou označoval umělcovu povinnost odstranit rozpoznatelné prvky nebo stopy možných asociací, které se v obraze vyskytnou, ve prospěch čisté formy. Veškeré figurativní prvky jsou potlačeny ve prospěch abstrakce. Obrazy tak nepoukazují ke konkrétně rozpoznatelným místům, předobrazům, a osvobozují se od referenciality. Motivy vystavených velkoformátových obrazů Tomáše Lahody a černobílých fotografií Miroslava Machotky sdílí podobné vidění a je možné je vnímat v souvislosti s výše nastíněným kontextem. Vycházejí z reálné skutečnosti, jejich výsek z nich však dělají těžko rozpoznatelné motivy na pomezí abstrakce. Vyznačují se dvojznačností nereprezentativního a figurativního, simulákrálního a reálného. Stín jako by v nich tvořil rozdíl mezi abstrakcí a figurací, protože je částečně, ale ne zcela, oproštěn od svého referenčního východiska z reálného světa. Paradox stínu, který je současně existencí a ničím, pozitivem a negativem, prázdnem a plností. Tomáš Lahoda; Miroslav Machotka; obrazy; fotografie; pop art; abstrakce; post-moderní umělecká produkce; plošnost
eng Miroslav Machotka/Tomáš Lahoda, Remove the Snoopy Since his debut on October 4, 1950, Snoopy, Charles M. Schulz's anthropomorphic beagle, has become one of the most iconic characters in Peanuts comics, movies and television series. The expression "Remove Snoopy" comes from American sculptor John Chamberlain, who used the metaphor to refer to the artist's obligation to remove recognizable elements or traces of possible associations that occur in a painting in favor of pure form. All figurative elements are suppressed in favour of abstraction. The paintings thus do not point to concretely recognizable places, prefigures, and are freed from referentiality. The motifs of the exhibited large-format paintings by Tomáš Lahoda and black-and-white photographs by Miroslav Machotka share a similar vision and can be seen in the context outlined above. They are based on real reality, but their snippets make them hardly recognizable motifs bordering on abstraction. They are characterised by the ambiguity of the non-representational and the figurative, the simulacral and the real. In them, the shadow seems to constitute the difference between abstraction and figuration, because it is partially, but not entirely, exempt from its referential starting point in the real world. The paradox of the shadow, which is simultaneously existence and nothing, positive and negative, emptiness and fullness. Tomas Lahoda; Miroslav Machotka; Painting; acrylic on canvas; black and white photography; pop art; abstraction; post-modern art production; flatness