Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Ivan Vosecký: Perfektní katastrofa
Autoři: Lahoda Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Ivan Vosecký: Perfektní katastrofa Ivan Vosecký se vrací s novou sérií obrazů. Ve svých abstraktních krajinách, jak tyto malby chápe, používá široký rejstřík tvarů, sahající od abstraktních geometrických forem, přes gestickou škálou různých tahů širokým štětcem, válečkem nebo stěrkou, rozmývaných cákanců a litých barev, v kombinaci s konkrétní předměty, objekty, figurami, slovy i větami. V nejnovějších vystavených obrazech texty téměř mizí, konkrétní a figurální motivy také ustupují nebo jsou upozaděny téměř do nepostřehnutelné minimální existence. Jakási základní architektura čtverců a obdélníků lazurných, často pastelových barevných tahů se střídají s expresivními šmouhami, litými rozpitými fleky, pastózními a strukturálními nánosy, a jsou doplněny sporadickými jednoduchými geometrickými tvary. Nalézáme tu snad ozvěny Štyrského artificialismu, založeném na asociativní a evokativní hodnotě abstraktní barevné struktury? Zde ovšem trochu punkového ražení s expresivním stíráním pastózní tekuté barvy stěrkou ve stylu představitele francouzského tašismu Pierra Soulagese, nebo rozblemtané tahy přechlastaným chlupatým válečkem, který za sebou zanechává nepravidelnou, přerušovanou, jakoby pokulhávající roztřepenou stopu. Vosecký nabízí pojem abstraktní surrealismus jako určitou charakteristiku svých posledních obrazů. Přes zdánlivě spontánní vzhled jsou Voseckého malby výsledkem rozmyšleného rozmístění tahů, tvarů a vytvářených textur, vrstvení a přemaleb, spolu s náznaky figurálních detailů, které spolu tvoří formální jednotu. Opět je zde možné vypůjčit si charakteristiku děl Štyrského (který působil mimo jiné také jako šéf výpravy osvobozeného divadla a Vosecký několik let pracoval jako malíř filmových kulis): obraz se stává kaleidoskopem, který nepotřebuje logiky, jako ji nepotřebuje žádná krása. Ivan Vosecky, obraz, olej na plátně, akryl na plátně, abstraktní surrealismus
eng Ivan Vosecký: Perfect catastrophy Ivan Vosecký returns with a new series of paintings. In his abstract landscapes, as he understands these paintings, he uses a wide register of shapes, ranging from abstract geometric forms, through a gestural range of different strokes with a broad brush, roller or squeegee, washed splashes and cast colours, combined with concrete objects, figures, words and sentences. In the most recent paintings on view, texts almost disappear, while concrete and figurative motifs also recede or are relegated to an almost imperceptibly minimal existence. A kind of basic architecture of squares and rectangles of glazed, often pastel strokes of color alternate with expressive smudges, cast spots, pasty and structural layers, and are complemented by sporadic simple geometric shapes. Do we find here echoes of Štyrský's artificialism, based on the associative and evocative value of abstract colour structure? Here, however, there is a bit of punk, with the expressive wiping of pasty liquid paint with a squeegee in the style of Pierre Soulages, a representative of French Tacheism, or the blurred strokes of an overcoated hairy roller, which leaves behind an irregular, intermittent, as if limping frayed trail. Vosecký offers the notion of abstract surrealism as a kind of characterization of his recent paintings. Despite their seemingly spontaneous appearance, Vosecký's paintings are the result of a deliberate deployment of strokes, shapes, and textures created through layering and overpainting, along with hints of figurative detail that together form a formal unity. Here again, one can borrow a characteristic of the works of Štyrský (who also worked as a set designer for the Liberated Theatre, among other things, and Vosecký worked for several years as a painter of film sets): the painting becomes a kaleidoscope that needs no logic, as no beauty needs it. Ivan Vosecky, painting, oil on canvas, acrylic on canvas, abstract surrealism