Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Aleš Zapletal: Ephemera
Autoři: Lahoda Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Aleš Zapletal: Ephemera Romantické krajiny jsou výchozím bodem inspirace Zapletalových scenérií, spíše než ty skutečné však krajiny již přetvořené, umělé, ztvárněné v dílech umělců 19. století, nebo i fantazijní krajiny ze světů animovaných pohádek. Ephemera, pomíjivost, je nejen obsahovým znakem jepičího života člověka v poměru k vesmírné dimenzi, ale i chatrakteristickým rysem malířského procesu, kdy autor každý obraz neustále přemalovává a nechává se inspirovat nově vzniklými fázemi, aby je opět přemaloval až do výsledné podoby. Série krajin převážně z let 2016 - 17 připomíná stylizovanou typologii kulis z hraného filmu Flintstones. V jakýchsi idealizovaných pravěkých krajinných pohledech holých skalisek, jeskyň nebo ostrovů v moři beze známek života se vyskytují podivné zbytky předešlých lidských výtvorů či jejich otisky z dávno minulých – našich dob. V pustých, mírně bizarních krajinách zde nalézáme roztroušené zbytky dávné lidské existence, často jsou to náznaky nebo odkazy na různá, z našeho 20. století známá ikonická výtvarná díla, která jako by přežila nějakou globální katastrofu. V novějších obrazech se krajiny mění z teplých pouštních zarámování na téměř monochromní, černo-šedo bílé, křehké sférické scenérie se sítí linií cest a spletitých větvoví stromů, zabydlené rozmanitou škálou znaků a tvarů, které někdy více či méně připomínají konkrétně rozpoznatelná stvoření nebo věci z našeho světa. Idealistické krajiny končí až v absurdně uměle vytvářené krajinné vesmíry konstruované jakoby podle nějakého předem naplánovaného rigidního mustru, který se nakonec svou přísně danou geometrickou strukturou na hony vzdaluje uvolněné a přirozeně modelované romantice. Jako by se do výstavby krajiny vložila ruka stvořitele-inženýra a jeho plánování, které určuje typologii flóry a vymezuje i směr pohybu různorodé fauny, od jelenů po žraloky kladivouny. Poslední série krajin se pak mění ve snové, pohádkově laděné scenérie s řekami a vysokými horami zahalené do mlhavých závojů úsporného chladného Aleš Zapletal, obraz, olej na plátně, kombinovaná technika, surrealismus, fantaskní svět, reference na významná moderní díla
eng Aleš Zapletal: Ephemera Romantic landscapes are the starting point for the inspiration of Zapletal's sceneries, but rather than the real ones, the landscapes are already transformed, artificial, depicted in the works of 19th century artists, or even fantasy landscapes from the worlds of animated fairy tales. Ephemera, impermanence, is not only a content feature of the yuppie life of man in relation to the cosmic dimension, but also a chatraacteristic feature of the painting process, where the artist continually repaints each painting, allowing himself to be inspired by the newly created phases in order to repaint them again until the final form. The series of landscapes, mostly from 2016-17, recall the stylized typology of the backdrops from the feature film The Flintstones. In some idealized prehistoric landscapes of bare rocks, caves or islands in the sea with no signs of life, there are strange remnants of previous human creations or their imprints from long past - our times. In desolate, slightly bizarre landscapes we find scattered remnants of ancient human existence, often hints or references to various iconic works of art from our 20th century that seem to have survived some global catastrophe. In more recent paintings, the landscapes change from warm desert frames to almost monochromatic, black and grey-white, fragile spherical landscapes with a network of linear paths and tangled tree branches, populated with a diverse array of features and shapes that sometimes more or less resemble specifically recognizable creatures or things from our world. Idealistic landscapes end up in absurdly artificial landscape universes constructed as if according to some pre-planned rigid muster, which in the end, with its strictly given geometrical structure, is far removed from the relaxed and naturally modelled romance. It is as if the hand of the creator-engineer and his planning has been inserted into the construction of the landscape, determining the typology of the flora and defining the direct Ales Zapletal, painting, oil on canvas, mixed media, surrealism, fantastic fairytale world, references to famous art works