Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Michael Borek: Zrada obrazů
Autoři: Lahoda Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Michael Borek: Zrada obrazů Název projektu je inspirován obrazem René Magritta Zrada obrazů, na kterém je namalovaná dýmka s nápisem Ceci n’est pas une pipe (Toto není dýmka). Magrittovo dílo nutí diváka přemítat nad zjevným paradoxem: zatímco se dívá na něco, co je obrazem dýmky, nápis naopak sděluje, že to ve skutečnosti dýmka není. Ovšem, je to jen její reprezentace. Přestože víme, že obraz není skutečnost, zvykli jsme si na to, že určité obrazy skutečností jsou. Výstava Zrada obrazů je tedy odkazem na fakt, že to, co vidíme vlastně není to, co si myslíme že vidíme. Na první pohled vidíme na fotografiích Michaela Borka širokou škálu povědomých motivů, zejména notoricky známé a slavné monumenty americké historie, jako je Bílý dům, Kapitol, nebo ve skále vytesané hlavy 4 amerických prezidentů v Národním památníku Mount Rushmore. Je tu panoráma New Yorku, krajinné výjevy z amerických přírodních rezervací nebo exotických turistických destinací, nebo jen běžné výjevy ze života či výseky z reklam. Něco zde však na první pohled nesedí. Při bližším zkoumání zjišťujeme, že motivy jsou vždy nějak narušeny. Někde jsou to jen kapky vody na jejich povrchu, jen slabě viditelné nýty pod nimi, nebo jsou perforovány štěrbinami chlazení motorů, liniemi nějakých poklopů, dveří nebo oken. Objevuje se zde téměř bezohledné narušení motivů tu klikou, blinkrem, uzávěrem nádrže na naftu, nebo vidíme jen škrábance a odloupané části obrazů. Zjevně tedy nejde o samotné výše popsané „skutečné“ motivy, ale jejich reprezentace ve formě reklamních fotografií, většinou nalepených na bocích turistických autobusů. Díváme se tedy na fotografie fotografií umístěných na plochách využitých k reklamě a zakrývajících vše kromě nutných detailů potřebných k provozu nebo funkci těchto ploch. Tyto prvky ovšem nechtěně rozehrávají s fotografickými obrazy podivuhodné hry. Vznikají nečekané dramatické souvislosti a vstupují do dialogu, ve kterém se odehrávají často překvapivé, mnohdy humorné, až absurdní obsahové významy. Michal Borek; barevná fotografie; zrada obrazů; změna významu; americké motivy
eng Michael Borek: The treason of images The title of the project is inspired by René Magritte's painting The Betrayal of Images, on which a pipe is painted with the inscription Ceci n'est pas une pipe (This is not a pipe). Magritte's work forces the viewer to reflect on an apparent paradox: while looking at something that is an image of a pipe, the inscription, on the contrary, communicates that it is not in fact a pipe. Of course, it is only a representation of it. Although we know that an image is not reality, we have come to believe that certain images are reality. The exhibition Betrayal of Images is therefore a reference to the fact that what we see is not actually what we think we see. At first glance, we see a wide range of familiar motifs in Michael Bork's photographs, especially notorious and famous monuments of American history, such as the White House, the Capitol, or the heads of four American presidents carved in rock at Mount Rushmore National Memorial. There is the New York City skyline, landscape scenes from American nature preserves or exotic tourist destinations, or just ordinary scenes from life or clips from commercials. However, something is not right at first sight. On closer examination, we find that the motives are always distorted in some way. Sometimes they are just drops of water on their surface, only faintly visible rivets underneath, or they are perforated by engine cooling slits, lines of some hatches, doors or windows. There is an almost wanton distortion of the motifs here by a crank, a turn signal, a diesel tank cap, or we see only scratches and peeled parts of the paintings. Obviously, then, these are not the 'real' motifs described above, but representations of them in the form of advertising photographs, mostly pasted on the sides of tourist buses. We are thus looking at photographs of photographs placed on surfaces used for advertising, covering everything except the necessary details required for the operation or function of these surfaces. However, these elements un MIchal Borek; colour photography; the treason of images; the change of content; american motifs