Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Anna Neborová: Fragmenty
Autoři: Lahoda Tomáš
Rok: 2023
Druh publikace: konference, workshop, výstava
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Anna Neborová: Fragmenty Postprodukce fotografických obrazů jako východisko pro následné malování je stěžejním rysem postupu Anny Neborové. Fotografuje předměty, kterými je obklopena ve svém bytě a které niterně zná. Zpočátku to byly figurky dřevěných koníků, zátiší s květinami ve vázách, jednotlivé kusy oblečení z autorčina šatníku, od malých stuh a korálků přes rukavice a spodní kalhotky až po šaty, punčocháče nebo kabáty. Následovaly motivy z ateliéru, části přes sebe naskládaných obrazů nebo jen samotný blindrám, a pak také kulaté kalíšky s terpentýnem, kam se otírají štětce s barvami, a ty v nich vytvářejí náhodné rozpité kompozice. Největší objem obrazů ovšem tvoří motivy skleněných a porcelánových váz. Podle svých vlastních slov sbírá Neborová tyto artefakty odjakživa, v jejím bytě jste obklopeni úctyhodnou sbírkou tvarů a typů krásných váz a porcelánových sošek. Ty se staly zásadním podnětem a inspirací k rozvíjení zájmu o průhlednost, průsvitnost, lesky, světlo, nebo posuny a deformace, které se při pohledu skrz sklo objevují. Úpravou fotografií na počítači s různými filtry vznikají někdy i nepředvídané podoby přetransformovaná fotografie výchozího motivu. Zajímavé rozostření a posun k abstrakci z nich dělá nejednoznačné obrazy, kdy se mnohdy jen vzdáleně odkazují k výchozí fotografii, nebo jsou již zcela oproštěné od rozeznatelné reality a fungují jako čistě abstraktní malby, a pouze název naznačuje na co se díváme. Autorka tak pracuje s meta-realitou digitálního média, maluje virtuální realitu přetvořených fotografií skutečnosti. Digitálně extrahuje motiv na jakýsi průhledný, neuchopitelný esenciální skelet. Jde o misku s terpentýnem nebo talíř s jídlem? Obrazy s názvy Fragmenty sice poukazují na nějakou část reality, ke konkrétnějšímu rozpoznání ovšem nepomohou. Většinou jde o rozklad předmětů do abstraktní skrumáže ohraničených plošek, dalo by se říci amorfních kaluží barev, ve kterém je zakoušena naše obrazotvornost a snaha zkoumat či rozpoznat co vlastně vidíme. To ovšem nemu Anna Neborová; Fragmenty; obraz; olej na plátně; zátiší; postprodukce; předmětnost versus abstrakce; schematizace
eng Anna Neborova - Fragments The post-production of photographic images as a starting point for subsequent painting is a key feature of Anna Neborova's practice. She photographs objects that she is surrounded by in her apartment and that she knows intimately. Initially, these were figurines of wooden horses, still lifes with flowers in vases, individual pieces of clothing from the artist's wardrobe, from small ribbons and beads to gloves and underpants to dresses, tights or coats. Then there were motifs from the studio, parts of stacked paintings or just the frame itself, and then the round cups of turpentine where paint brushes are rubbed and the paint brushes create random, splayed compositions. The largest volume of the paintings, however, are the motifs of glass and porcelain vases. In her own words, Neborova has always collected these artifacts; in her apartment you are surrounded by an impressive collection of shapes and types of beautiful vases and porcelain statuettes. These have become a major stimulus and inspiration for developing an interest in transparency, translucency, glitter, light, or the shifts and deformations that appear when looking through glass. By editing photographs on the computer with various filters, sometimes unforeseen forms of the transformed photograph of the original motif are created. The interesting blurring and shift towards abstraction makes them ambiguous images, often only remotely referring to the original photograph, or already completely free from recognizable reality and functioning as purely abstract paintings, with only the title suggesting what we are looking at. Thus, the artist works with the meta-reality of the digital medium, painting a virtual reality of transformed photographs of reality. She digitally extracts the motif into a kind of transparent, elusive essential skeleton. Is it a bowl of turpentine or a plate of food? Although the paintings entitled Fragments point to some part of reality, they do not help to a more concrete recognition. Anna Neborova; Fragments; oil painting on canvas; still life; vases; reality versus abstraction; postproduction of photographic images