Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Nově odkryté figurální sgrafito na zámku v Adršpachu
Autoři: Říhová Vladislava | Waisser Pavel
Rok: 2024
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Památky
Strana od-do: 29-43
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nově odkryté figurální sgrafito na zámku v Adršpachu Na jižním průčelí zámku v Adršpachu je od roku 2020 v rozšířené sondě o velikosti přibližně čtyř a půl metru čtverečního odkryta část pozdně renesančního sgrafitového biblického výjevu z knihy Jozue (Dobytí Jericha nebo Přechod řeky Jordán). V kontextu dobové produkce jde o výtvarně velmi nadstandardní dílo, kresba rytá do omítky je navíc akcentována barevnými detaily. Sgrafita vznikla pravděpodobně v první čtvrtině 17. století, jejich realizací patrně pověřil luterán Adam Abraham Bohdanecký z Hodkova svého dvorního malíře Georga Hellwiga. Motiv s „nosiči Archy“ je v rámci fasádových dekorací raného novověku poměrně ojedinělý, a to nejen v českých zemích, ale též ve středoevropském kontextu – nejbližší analogii najdeme na zámku v Drážďanech. Ikonografie může mít konfesionální pozadí, nabízí se však také souvislost s poutí do Svaté země v rámci rodové paměti. Přesnější teze bude možné rozvinout až po případném plošnějším restaurátorském průzkumu a následném odkryvu dalších sgrafitových kompozic na jižní a západní fasádě, a také v kontextu výzkumu širšího mecenátu Adama Abrahama Bohdaneckého z Hodkova. Adršpach; Bohdanecký z Hodkova; sgrafito; renesance; 16. století
eng Newly Uncovered Figural Sgraffito at the Adršpach Chateau Since 2020, a part of a late Renaissance sgraffito biblical scene from the Book of Joshua (The Conquest of Jericho or The Crossing of the Jordan River) has been uncovered on the southern Façade of the Adršpach Chateau in an enlarged probe measuring approximately four and a half square metres. In the contemporary production context, a very superior work of art is represented here, the drawing engraved in the plaster being accentuated by colourful details. The sgraffito was probably created in the first quarter of the 17th century, and the Lutheran Adam Abraham Bohdanecký of Hodkov probably commissioned his court painter Georg Hellwig to execute them. The motif with the “bearers of the Ark” is quite unique in early modern façade decorations, not only in the Czech lands but also in the Central European context – the closest analogy in early modern façade decorations can be found in Dresden. The iconography may stem from a confessional background, but there is also a connection with a pilgrimage to the Holy Land as part of ancestral memory. A more precise thesis can only be developed after a possible more extensive restoration survey and the subsequent uncovering of further sgraffito compositions on the south and west façade, and in the context of research into the wider patronage of Adam Abraham Bohdanecký of Hodkov. Adršpach; Bohdanecký of Hodkov; sgraffito; Renaissance; 16th century