Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti konsolidace sádry a fixace barevných vrstev na sádrovém podkladu pro restaurováná polychromované sádrové plastiky
Autoři: Zítková Petra
Rok: 2016
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: e-Monumentica
Strana od-do: 64-74
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti konsolidace sádry a fixace barevných vrstev na sádrovém podkladu pro restaurováná polychromované sádrové plastiky Konsolidací sádrových objektů, které mají poškozenou strukturu materiálu, se doposud nikdo podrobně nezabýval, přičemž se jedná o jednu z hlavních podstat uchování díla. Zažité je používání tradičních prostředků, jako je šelak, kamenec, případně modernější akrylátové pryskyřice Paraloid B72 nebo akrylátových disperzí řady Primal, v zahraničí to jsou např. prostředky na bázi PVB, PVAC, PVAL nebo organokřemičitany. Konsolidační účinek těchto prostředků však není ověřen. Stejně jako v případě konsolidace sádry není dostatek publikovaných zkušeností – studií, které by se zabývaly fixací barevné vrstvy na sádře. Tato práce vytipovala škálu tradičních i moderních materiálů, zahrnující materiály používané i v jiné oblasti restaurování, u kterých byla otestována jejich efektivita pro použití na degradovaném sádrovém materiálu a zpráškovatělé barevné vrstvě (šelak, kamenec, Paraloid B72, Calosil E25, Funori, vyzina, Disperzion K9, Primal AC33). Výsledky práce byly ověřeny při řešení problematiky narušeného sádrového povrchu spolu s poškozením barevné vrstvy na objektu sádrové plastiky havíře z Českého muzea stříbra v Kutné Hoře. sádra;odlitky;konsolidace;fixace;barevná úprava;testování prostředků
eng Possibilities of Plaster Consolidation and Fixation of Paint Layers on Plaster Support for Restoration of Polychrome Plaster Sculpture Consolidation of objects made of plaster which have damaged structure of the material has not been dealt with in detail so far, even if it represents a fundamental issue of artwork preservation. Research into Czech and foreign literature summarizes the sporadic representation of the materials used for such an intervention. It has become a common practice to use traditional materials such as shellac, alum or some of more modern acrylic resins like Paraloid B72 or acrylic dispersion from the Primal range; materials available abroad are for example on the basis of PVB, PVAC, PVAL or organosilicates. The consolidation effect of these materials has not been verified yet. As well as in the case of consolidation of plaster, not enough surveys dealing with fixation of paint layer on plaster and supported with practical experience have been published. This paper identified a range of traditional as well as modern materials including the ones used also in a different sphere of restoration; their effectiveness was tested when used on degraded plaster material and powdering paint layer (shellac, alum, Paraloid B72, Calosil E25, Funori, isinglass, Dispersion K9, Primal AC33). Cohesion of plaster, hardness of the surface, consolidant distribution, cohesion of the paint layer and the final shade of the substrate after the application of selected materials were monitored on specimens prepared in a laboratory. The methods of testing were based primarily on surveys focusing on another type of material. The results of the work were verified when solving the issues of a disrupted plaster surface together with the damaged paint layer on the object of a plaster sculpture of a miner form the Museum of Czech Silver in Kutná Hora. plaster;casts;consolidation;fixation;adjusting colour;material testing