Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Renesanční štuková díla zámku v Telči v kontextu dějin umění, technologie a restaurování
Autoři: Waisser Pavel | Waisserová Jana | Tišlová Renata | Hečková Petra
Rok: 2020
Druh publikace: odborná kniha
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Renesanční štuková díla zámku v Telči v kontextu dějin umění, technologie a restaurování Rozšířený abstrakt (7000 – 9000 znaků): Monografická studie je výsledkem interdisciplinárního výzkumu renesančních štuků zámku v Telči. Primárně měla být pozornost věnována reliéfu Plutona v Horní zahradě, zejména z důvodu kritického stavu materiálu a nutnosti komplexního zásahu. V průběhu základních průzkumů však vyplynula nutnost zabývat se i ostatními štukovými díly telčského zámku – kaplí Všech svatých, kaplí sv. Jiří, tzv. Zachariášovým pokojem, figurami Adama a Evy v nice nádvorní arkády i Císařským erbem v arkádové chodbě Horní zahrady. Jejich průzkum napomohl lepšímu pochopení umělecko-historického kontextu i otázek technologických a materiálových. Posléze se podařilo prokázat blízké souvislosti s tzv. bílým římským štukem. K technice all´antica však neexistuje v českém prostředí mnoho relevantních zdrojů. Původní idea proto byla obohacena o studium rozšiřující literatury o památkách a technikách v období antiky a renesance. Telčské téma uvádějí syntetické kapitoly o antickém a renesančním štuku a terminologických a materiálových východiscích. Metoda spočívala v nazírání na zkoumané objekty v širokém kulturně-historickém kontextu, v kombinaci s výzkumem hmatatelných struktur díla a jejich transformací v čase. Zjistit tyto podrobnosti v Telči bylo možné díky komplexnímu restaurátorskému průzkumu a možnosti odebrat větší množství vzorků, které prošly podrobnou materiálovou analýzou. Výzkum byl proveden u všech štukových děl, která se na telčském zámku nacházejí. V některých případech však restaurátoři museli omezit destruktivní odběr vzorků tak, aby nedošlo k přílišnému narušení intaktnosti výzdoby. Ačkoliv se zde setkáváme s časově koherentní skupinou štuků vznikajících od konce 60. do konce 80. let 16. století, každé z těchto uměleckých děl je solitérní realizací a vzájemné souvislosti mezi nimi lze vypozorovat jen částečně. I to je však nedocenitelným zjištěním a zdrojem informací k otázkám dobové realizace výzdoby telčského zámku, které doplní chybějící st Renesanční štuková díla; zámek Telč; dějiny umění; technologie; restaurování
eng Renaissance stucco works of the chateau in Telč in the context of art history, technology and restoration abstract (7000 - 9000 characters): The monographic study is the result of an interdisciplinary research of the Renaissance stucco of the Telč chateau. Primarily, attention should have been paid to the relief of Pluto in the Upper Garden, especially due to the critical condition of the material and the need for a comprehensive intervention. During the basic surveys, however, it became necessary to deal with other stucco parts of the Telč castle - the Chapel of All Saints, the Chapel of St. George, the so-called Zachary's room, the figures of Adam and Eve in the nice courtyard arcade and the Imperial coat of arms in the arcade corridor of the Upper Garden. Their research helped to better understand the artistic-historical context as well as technological and material issues. Later, it was possible to prove close connections with the so-called white Roman stucco. However, there are not many relevant sources for the all´antica technique in the Czech environment. The original idea was therefore enriched by the study of expanding literature on monuments and techniques in antiquity and the Renaissance. The Telč theme is presented in synthetic chapters on ancient and renaissance stucco and terminological and material starting points. The method consisted of looking at the researched objects in a broad cultural-historical context, combined with research into the tangible structures of the work and their transformation over time. These details in Telč were made possible thanks to a comprehensive restoration survey and the possibility of taking a larger number of samples, which underwent a detailed material analysis. The research was carried out on all stucco works located in the Telč chateau. In some cases, however, the restorers had to limit the destructive sampling so as not to unduly disturb the integrity of the decoration. Although we encounter here a time-coherent group of stucco emerging from the late 1960s to the late 1980s, each of these works of art is a solitary rea Renaissance stucco works; Telč Castle; Art History; technology; restoration