Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Renesanční štukové sochy Adama a Evy na zámku v Telči
Rok: 2020
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Zprávy památkové péče (Journal of Historical Heritage Preservation)
Strana od-do: 354-365
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Renesanční štukové sochy Adama a Evy na zámku v Telči Článek přináší nová zjištění ke vzniku a proměnám renesančních štukových soch Adama a Evy ze sedmdesátých let 16. století umístěných ve výklenku arkádového loubí východního křídla hlavního nádvoří telčského zámku. Sochy, adjustované v nevelké nice s malířskou výzdobou, tvoří jednoznačně opomíjenou část renesančních štukových dekorací v Telči. Hlubší poznání bylo možné díky interdisciplinárnímu výzkumu i zkoumání díla v širším kontextu ostatních štukových děl zámku, které napomohly k novému zhodnocení památky, jež nemá v kontextu renesančního figurálního štukatérství na území Čech a Moravy mnoho paralel. Aktuálně dokončený rozšířený průzkum výklenku umožňuje podobně detailní zhodnocení jako v případě již publikovaného Plutonova spřežení, který je rovněž jedním z exteriérových štukových děl v zahradách telčského zámku. Restaurátorský a přírodovědný průzkum štukových soch a jejich malířských úprav vyhodnocený v kontextu umělecko-historických a archivních informací přináší kromě zhodnocení původnosti (upřesnění datace vzniku památky do let 1572–1576) dosud neznámá zjištění k novodobým dějinám díla, které podstatně poznamenaly stávající stav památky a její podobu. Nadstavbou je poznání technologických postupů i materiálových vlastností užitých při vzniku soch a maleb, jež přináší zásadní informace v širším kontextu bádání nad renesančním štukatérstvím ve střední Evropě. Průzkum také jasně poukázal na špatný stav díla, které by zasloužilo restaurátorský zásah zohledňující veškeré recentní průzkumy a respektující kvality díla. renesanční štuk; zámek Telč; Adam a Eva; Rajská zahrada; renesanční zahrada; Zachariáš z Hradce; polychromie
eng Renaissance stucco statues of Adam and Eve at the castle in Telč The article presents new findings to the origin and transformations of the Renaissance stucco statues of Adam and Eve from the 1570s located in the niche under the arcades of the eastern wing of the main courtyard of Telč Castle. The sculptures, arranged in a small niche with painted decorations, form a clearly neglected part of the Renaissance stucco decorations in Telč. A deeper knowledge was possible thanks to interdisciplinary research and examination of the work in the broader context of other stucco works of the castle, which helped to re-evaluate the original work. There are few parallels that exist in the context of Renaissance figural stucco in Bohemia and Moravia. The extended research of the niche, recently completed, enables a similarly detailed evaluation as in the case of the already published Pluto’s sleigh, another exterior stucco work in the gardens of the Telã Castle. The restorative and scientific research of the stucco sculptures and their painting modifications, as evaluated in the context of art-historical and archival information (in addition to evaluating their origin to 1572–1576), has brought hitherto unknown findings on their modern history, which has fundamentally affected their present condition and appearance. The superstructure achieved is the knowledge of the technological procedures and material properties used in the creation of the sculptures and paintings, thus bringing essential information in the broader context of research on Renaissance stucco in Central Europe. The research also clearly highlighted the poor condition of the work; it certainly deserves a restoration that would take into account all recent research and would respect the quality of the work. Renaissance stucco; Telč Castle; Adam and Eve, polychromy; Zachariáš of Hradec; renaissance garden; garden of Eden; polychrome