Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

02-kroky-restaurovani-ramci-zpracovani-knizniho-bloku-sitiklizeni-kulaceni105117.JPG

Realizace: 2023

Umístění: Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích

Datace: 1724

Restaurátorský zásah provedla: Adriana Sabolová

Pedagogické vedení: MgA. Ivan Kopáčik


Objektem restaurování byl barokní tisk z roku 1724 ze sbírek Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Obsahem je kniha disertační práce Curiosa Naturae Arcana Incliti Regni... z Univerzity Karlovy. Kniha se nacházela v kritickém stavu, mimo rozvolněného knižního bloku se ztrátou materiálů po obvodu, utrpěla knižní vazba také ztráty pokryvového materiálu a dýhových desek. Usňový pokryv byl znečištěný a oddělený od knižních desek z důvodu degradace adheziva. Klížení knižního hřbetu neplnilo svou funkci a šití knižního bloku se dochovalo jen částečně. Ruční papír byl zvatovatělý, znečistěný prachem a v dolním okraji obsahoval zatekliny nebo skvrny po mikrobiologickém napadení (po kultivaci stěrů bylo konstatováno, že plíseň na knize již není aktivní). Mezi dýhovými deskami a pokryvem se nacházel výlep, z ručního papíru z jiné knihy, který byl křehký a s velkými ztrátami. Některé fragmenty, tohoto výlepu, se rozpadly na „prach“ nebo se dochovaly pod záložkami a v hřbetní části pokryvu.

Nosnou část restaurování tvořilo doplňování materiálu, ať už u knižní vazby nebo v knižním bloku. Po mechanickém a mokrém čištění došlo k doplňování ztrát papírové podložky doléváním papírovou suspenzí. Následovalo vyspravování japonským papírem a kompletace knižního bloku. Vyšití knižního bloku bylo provedeno způsobem ob složku na původní vazy. Dýhové desky v oblasti větších ztrát byly doplněné vhodnými dřevěnými doplňky jednostranně nebo oboustranně. Na doplnění menších ztrát byl vytvořen tmel z papíroviny, Tylose MH 6000 a kostního klihu. Papírový výlep byl mechanicky očištěn a jeho prvotní mokré čištění bylo z důvodu křehkosti vykonáno na hladině 0,5% vodného roztoku Tylose MH 300. Poté se k němu přistoupilo obdobně jako u papíru v knižním bloku. Před doléváním papírovou suspenzí došlo k navrácení fragmentů dle nalezeného digitalizátu knihy, ze které byl tento papír použit. Dýhové desky po restaurování se tímto papírem podlepily, následně byl aplikován usňový pokryv, který byl v místě ztrát doplněný novou usní. Snahou restaurování bylo v co největší míře dochovat všechny původní prvky a informace, jak obsahové, tak i typologické, co rozvíjí současné vnímání v oboru restaurování knih. Po restaurování byla vypracována restaurátorská dokumentace s podrobnou fotodokumentací a vyhotovena ochranná krabice na míru knize.