Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

8_dilo_po_restaurovani_148290.jpg

Druh práce: bakalářské práce, 2019-2020

Restaurovali: Markéta Doležalová, Laura Khaindrava, Kateřina Zadinová, Jiří Pečinka

Vedoucí práce: Mgr. art. Luboš Machačko

Chemicko-technologický průzkum: Ing. Jiří Kmošek (FR UPa)

Odborný konzultant: MgA. Barbora Bartyzalová

Dílo: čínské svitky „Rozprava v zahradě“ a „Odpočinek v zahradě

Autor: neznámý

Datace: nedatováno (pravděpodobně 17. století)

Technika: čínská tušová malba na papírové podložce vsazená do hedvábných jednobarevných bordur s florálním motivem

Rozměry: 2000 × 740 mm (v. × š.)

Umístění: soukromá sbírka

Stav díla před restaurováním: Díla byla v havarijním stavu. Z důvodu špatné manipulace, uložení a vystavení nevhodným klimatickým podmínkám došlo k silné degradaci jak samotných děl na papírové podložce, tak i hedvábných bordur. Došlo k značnému zkřehnutí, zvlnění, ke vzniku vrásek a zlomů, které vedly k velkým trhlinám a ztrátám papírové podložky i textilních částí. Zároveň byly svitky značně znečištěny prachovým depozitem. Celoplošně došlo k zežloutnutí papírové podložky, na některých místech i ke ztrátám barevné vrstvy.

Dílo prošlo v minulosti řadou druhotných odborných i neodborných zásahů. Malba byla restaurována tradičním způsobem, o čemž vypovídaly zpevňující papírové pásky viditelné v průsvitu.

Realizace: Problematika restaurování orientálního umění, a to především na papírové podložce, je v naší republice, stejně jako v mnoha jiných zemích Evropy, nedostatečně prozkoumána a specialistů je v tomto oboru málo. Studenti za vedení restaurátorky MgA. Barbory Bartyzalové z  Národní galerie Praha museli vyřešit nelehký úkol. V rámci restaurování se museli seznámit a osvojit si nejen tradiční asijské techniky restaurování, ale zároveň i asijskou etiku a estetiku zásahů, které jsou oproti evropské tradici značně rozdílné. Na základě konzultací s odborníky z oborů restaurování a z oboru asijské kunsthistorie bylo možné nalézt vhodný kompromis mezi evropským a asijským přístupem k tradici restaurování. Vzácným svitkům ze soukromé sbírky byl tak vrácen jejich estetický účin a původní uživatelská funkce.