Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

6_konsolidace_barevne_vrstvy_148289.jpg

Druh práce: semestrální práce, 2019

Restaurovaly: Dominika Medová, Klára Schmidtová

Vedoucí práce: Mgr. art. Luboš Machačko

Chemicko-technologický průzkum: Ing. Petra Lesniaková, Ph.D. (Fakulta restaurování UPa)

Díla:Autoportrét v pruhovaném županu“ (1) a „Dvojportrét se sklenkou“ (2)

Autor: Vratislav Nechleba (17. 6. 1885 – 26. 7. 1965)

Datace: nedatováno

Technika: oba obrazy – olejomalba na klihokřídovém podkladu na lněné textilní podložce napnuté na dřevěném napínacím rámu, bez ozdobných rámů

Rozměry: obraz (1) 1098 mm × 1022 mm max (v. × š.); obraz (2) 1000 mm × 1010 mm max (v. × š.)

Investor: Galerie Středočeského kraje, příspěvková organizace Středočeského kraje, Kutná Hora

Stav díla před restaurováním: Obě díla ze sbírek GASK v Kutné Hoře pocházejí z pozůstalosti autora. Tomu odpovídá také jejich charakter. Jedná se o díla nedokončená. Některé části výjevů zůstaly v podobě hrubých náčrtů štětcem či podmalby. Jiné partie byly dovedeny do závěrečných lazur. Tyto obrazy umožňují nahlédnout do autorova malířského postupu a techniky malby. Obě díla byla celoplošně pokryta prachovým depozitem a barevná vrstva mechanicky poškozena. Lokálně se malba uvolňovala od podkladu. Plátna maleb byla zvlněná a poškozené trhlinami a lokálními perforacemi. 

Realizace: Ve spolupráci s Katedrou chemické technologie studenti provedli podrobný interdisciplinární vstupní průzkum zaměřený na materiálové složení maleb a jejich nosné podložky. Na základě průzkumů byla konkretizována specifická poškození a vypracován restaurátorský záměr. Na základě záměru studenti daná díla zrestaurovali.

Restaurování děl představovalo zpevnění barevné vrstvy, poté očištění povrchů a lokální scelování textilních podložek v místech trhlin. Následovalo šetrné vlhčení a rovnání pláten. Důležitým krokem bylo vyztužení obvodových lemů textilních podložek novými pruhy lněného plátna (tzv. strip-lining) pro opětovné napnutí děl na ošetřené dřevěné napínací rámy. Restaurátorský proces byl ukončen tmelením  defektů v malbě a lokálními retušemi za účelem vizuálního scelení děl.