Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt fr

Druh práce: semestrální práce

Realizace: 2018 – 2019

Restaurovali: Eliška Pavlisová, Anna Ptáčková, Gabriela Polívková, Karolína Houšková, Markéta Krausová, Petra Pospíšilová, Klára Matoušková, Aneta Ševčíková, Jiří Pečinka, Laura Khaindrava, Kateřina Zadinová, Markéta Doležalová

Vedoucí práce: Mgr. art. Luboš Machačko

Chemicko-technologický průzkum: Ing. Jiří Kmošek (Fakulta restaurování UPa)

doc. Ing. Marcela Pejchalová, Ph.D. (Fakulta chemicko-technologická UPa)

Dílo: křížová cesta z kostela Nejsvětější Trojice v Klimkovicích

Autor: signováno „G. Phil. et Joh. Lorenz Rugendas Sculpsit et excudit Aug. Vind.&quot“

Datace: nedatováno

Technika: kombinovaná grafická technika – mezzotinta, suchá jehla

Rozměry: grafický list: 342 x 230 mm (v x š), dřevěný rám: 633 x 323 mm (v x š)

Umístění: kostel Nejsvětější Trojice v Klimkovicích

Typologický popis: Jedná se o cyklus křížové cesty na ručním papíru provedený kombinovanou grafickou technikou – mezzotinta doplněná o suchou jehlu. Rámy pro daná díla se skládají ze dvou částí – dřevěná deska s profilovaným štítem s keramickými kartušemi a svrchní jednoduchý profilovaný rám s polychromií. Grafické listy byly celoplošně nalepeny na dřevěnou desku a následně opatřeny krycím sklem a ozdobným rámem.

Stav díla před restaurováním: Celý objekt byl znečištěn prachovým depozitem. Papírová podložka byla vlivem nevhodného uložení a manipulace silně poškozená. Objevovala se četná mechanická poškození, ztráty materiálu, poškození hmyzem (červotoč, rybenka), skvrny, zatekliny a výrazné deformace. Problémem spodní dřevěné desky a ozdobného rámu byla jejich tvarová deformace, ztráty dřevěné hmoty a rozsáhlá mechanické poškození.

Realizace: Jednalo se o komplexní restaurátorský zásah, který zahrnoval práci na různých materiálech. Ve spolupráci s Katedrou chemické technologie provedli studenti podrobný interdisciplinární vstupní průzkum zaměřený na materiálové složení maleb a jejich nosných podložek. Na základě průzkumů byla konkretizována specifická poškození jednotlivých děl a vypracován restaurátorský záměr. Studenti si v rámci této semestrální práce vyzkoušeli komplexní zásah zahrnující restaurování papíru, dřeva a kovových prvků. Součástí byla kompletace zrestaurovaného díla do obnovené adjustáže zahrnující zrestaurovaný rám a nové krycí sklo s fólií chránící dílo před účinky ultrafialového záření.